PKP wydała 54 mln zł na perony w Bydgoszczy

Kolej kończy modernizację stacji w Bydgoszczy. Gotowe są już zmodernizowane perony. Jest ich siedem, kosztowały 54 miliony złotych. W październiku otwarto nowy dworzec kolejowy Bydgoszcz Główna.

Publikacja: 07.12.2015 17:58

Wizualizacja

Wizualizacja

Foto: materiały prasowe

Perony mają elektroniczne tablice informujące o odjazdach i przyjazdach pociągów, nowoczesne oświetlenie, system monitoringu składający się z ponad 170 ruchomych kamer. Elementy bezpieczeństwa uzupełniło zamontowanie na peronach specjalnych przycisków SOS.

Do peronów można dostać się wyremontowanym przejściem podziemnym. Stara i zniszczona wykładzina na ścianach została usunięta. W jej miejsce zamontowane zostały płyty granitowe. Tu także bezpieczeństwa pilnują kamery. Pojawiły się nowe gabloty z informacjami dla pasażerów.

Cały teren stacji, po którym mogą poruszać się podróżni, został przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Mają oni do dyspozycji windy, a chodniki zostały wyposażone w nawierzchnię z wypukłymi oznaczeniami ułatwiającymi poruszanie się osobom niedowidzącym. Zainstalowana jest również interkomowa stacja wzywania pomocy i udzielania informacji SOS-INFO, wyposażona w pętlę indukcyjną dla niedosłyszących. Dzięki temu rozwiązaniu, osoby z aparatami słuchowymi nie mają problemów ze zrozumieniem komunikatów o odjazdach i przyjazdach pociągów.

Wszystkie prace na stacji maja się zakończyć jeszcze w tym roku. Inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość dofinansowania przekracza 50 proc.

PKP mocno inwestuje w modernizację stacji kolejowych i dworców. Dwa lata temu PKP zainwestowała w dworce 115 mln zł, w ubiegłym roku (17 zakończonych inwestycji) wydała 220 mln zł. W tym roku wydatki mają zbliżyć się do 400 mln zł. Przykładowo w Gliwicach PKP wydaje 156 mln zł na przebudowę nie tylko budynku dworcowego, ale także tuneli i peronów. Połowę inwestycji finansuje UE. W Szczecinie prace rozbiórkowe przy dworcu zaczęły się już w styczniu. W Łodzi, gdzie za 1,75 mld zł powstaje nowy dworzec Łódź Fabryczna, który ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie.

W Bydgoszczy inwestycja w dworzec objęła budowę nowego obiektu i modernizację budynku pomiędzy peronami, a także gruntowny remont peronów wraz z podziemnymi przejściami. Całościowy koszt projektu sięgnął 197 mln zł. Przedsięwzięcie zostało w większości sfinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość unijnego dofinansowania wyniosła około 120 mln zł.

Perony mają elektroniczne tablice informujące o odjazdach i przyjazdach pociągów, nowoczesne oświetlenie, system monitoringu składający się z ponad 170 ruchomych kamer. Elementy bezpieczeństwa uzupełniło zamontowanie na peronach specjalnych przycisków SOS.

Do peronów można dostać się wyremontowanym przejściem podziemnym. Stara i zniszczona wykładzina na ścianach została usunięta. W jej miejsce zamontowane zostały płyty granitowe. Tu także bezpieczeństwa pilnują kamery. Pojawiły się nowe gabloty z informacjami dla pasażerów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej