Co Europejczycy kupowali w 2018 r.?

Bogaci Europejczycy nie żałują na operę, podróże, restauracje, koncert czy książki. Polacy ponad jedną czwartą wydatków przeznaczają na żywność.

Aktualizacja: 23.12.2018 07:05 Publikacja: 23.12.2018 06:11

W hotelach i restauracjach najbardziej gustują Szwajcarzy

W hotelach i restauracjach najbardziej gustują Szwajcarzy

Foto: 123RF

Agencja RIA Rating opublikowała ranking 40 krajów Europy według wydatków rodzin na artykuły żywnościowe w 2018 r. Agencja policzyła nie tylko procentowy udział jedzenia w ogóle wydatków przeciętnej rodziny, ale też udział wydatków na używki (alkohol, papierosy), hotele i restauracje oraz kulturę.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2019. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2019 roku

„W państwach z wysokimi dochodami i o mocnych gospodarkach wydatki na żywność w stosunku do innych, nie są duże i wynoszą nie więcej niż 15 proc. wszystkich. Pozostałe posiadane fundusze mieszkańcy tych krajów wydają na rozrywki, podróże, restauracje, wyposażanie domów i inne. Odwrotna sytuacja ma miejsce w krajach uboższych ze słabszymi gospodarkami. Społeczeństwa są tam zmuszone wydawać na zakupy żywności znaczną część swoich dochodów" - piszą autorzy rankingu.

Czytaj także: Sklepy w Wigilię i Sylwestra. Jak będą otwarte?

Zgodnie z tą zasadą krajem, gdzie wydatki na produkty żywnościowe były w 2018 r największe okazała się Ukraina (50,9 proc. od wszystkich). W Kazachstanie jest to 46 proc., w Mołdawii 43,4 proc., na Białorusi 38,2 proc.. Wśród państw Unii najwięcej na żywność muszą wydać Bułgarzy (36,7 proc.) przed Rumunami (34,3 proc.) i Litwinami (31,5 proc.). Żywność stanowiła 24,3 proc. w wydatkach polskiej rodziny (26 pozycja). To dużo, biorąc pod uwagę, że ceny w naszym kraju należą do najniższych, a płace rosną. Zaskakująco mało Polacy wydawali na używki (2,4 proc.). Na hotele (podróże), restauracje i kawiarnie rodzina przeznaczała 4,6 proc., a na kulturę 6,9 proc.. Wyprzedzający nas bezpośrednio Estończycy na kulturę wydawali 10,2 proc. wydatków ogółem.

Na czele rankingu jest rodzina z Luksemburga. Żywność to 8,7 proc. wydatków, alkohol i papierosy - 1,3 proc., podróże i restauracje 8,3 proc. a kultura na polskim poziomie - 6,9 proc.. Za nimi Brytyjczycy, Holendrzy, Irlandczycy a piątkę zamykają Finowie. Także kolejni - Austriacy, Norwegowie i Szwajcarzy przeznaczają na produkty spożywcze mniej niż 12 proc. wydatków.

Największymi fanami kultury okazali się Szwedzi, którzy przeznaczają na nią 18,7 proc. wydatków rodzinnych ogółem. W hotelach i restauracjach najbardziej gustują Szwajcarzy (10,8 proc..) przed Hiszpanami (10,3 proc.).

Najsilniej w szponach nałogu okazali się tkwić Rumuni, którzy na alkohol i tytoń przeznaczają 8,2 proc. wydatków rodziny. Bułgarzy są tu drudzy (5,1 proc.). Ranking został przygotowany na bazie oficjalnych danych o budżetach gospodarstw domowych w 40 państwach Europy.

Agencja RIA Rating opublikowała ranking 40 krajów Europy według wydatków rodzin na artykuły żywnościowe w 2018 r. Agencja policzyła nie tylko procentowy udział jedzenia w ogóle wydatków przeciętnej rodziny, ale też udział wydatków na używki (alkohol, papierosy), hotele i restauracje oraz kulturę.

Czytaj także: Niedziele handlowe 2019. W te niedziele będzie można zrobić zakupy w 2019 roku

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Piechocki, LPP: Nie pozwę Hindenburg Research za raport o nas w Rosji. Na razie
Handel
Wojna cenowa cieszy konsumentów, ale coraz mocniej uderza w firmy handlowe
Handel
Ofiary wojny cenowej. Za szalone promocje ktoś w końcu zapłaci
Handel
Znana japońska marka odzieżowa otwiera pierwszy sklep w Polsce
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż