Reklama

Nowa oferta na święta w Biedronce i Lidlu. Czym kuszą sieci?

Polacy wydają na święta ponad 20 mld zł rocznie. W tym tygodniu sklepy najmocniej ten pęd do wydawania odczują, a kluczowy będzie kolejny weekend.

Aktualizacja: 17.12.2019 06:26 Publikacja: 16.12.2019 21:00

Nowa oferta na święta w Biedronce i Lidlu. Czym kuszą sieci?

Foto: Adobe Stock

O ile wydatki na prezenty trafiają zarówno do handlu stacjonarnego, jak i internetowego – o tyle świąteczne zakupy żywności są domeną sklepów stacjonarnych. Według Deloitte statystyczna polska rodzina wyda na święta 1,5 tys., z czego tylko co trzecia złotówka trafi online.

Nowe produkty

Choć sklepy stacjonarne i tak w tym sezonie nie narzekają na brak powodzenia, to okres świąteczny przyniesie im jeszcze silniejszy wzrost: o 6,1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. – Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach – mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte. – W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu z 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach, urósł o 5 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem – dodaje.

Dla sklepów stacjonarnych rozpoczął się kluczowy okres w roku. Potrwa on aż do samej wigilii, przy czym największego natężenia można spodziewać się w weekend. Do tego wszystko wskazuje na to, że sezon będzie bardzo udany.

Czytaj także: Sklepy w Wigilię i Sylwestra. Do której będzie można zrobić zakupy? 

Reklama
Reklama

– Na razie żadnych sygnałów o spowolnieniu nie widzimy – zastrzega Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. Na rynek w tym roku trafiło sporo dodatkowych środków, np. z 13. emerytury, nowego 500+ czy ogólnego wzrostu płac. Nie oznacza to jednak, iż sprzedaż rośnie bardzo wysoko ponad standardowy wzrost w okresie świątecznym i dynamikę rozwoju rynku – dorzuca. – Standardowe gospodarstwo domowe nie zwiększy raczej wydatków na żywność o taką kwotę, jaką otrzymało w ramach świadczeń socjalnych. W części kategorii wydatki przesunięte zostaną raczej na wyższą półkę cenową – dodaje.

Sklepy intensywnie przygotowują się na ten okres. – W okresie przedświątecznym tradycyjnie oferujemy naszym klientom produkty marki własnej Deluxe, które od lat cieszą się dużym zainteresowaniem Polaków – przypomina Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidla. – Wysokiej jakości asortyment oferujemy także za pośrednictwem strony WinnicaLidla.pl: platformy do rezerwacji win, piw i innych alkoholi. Klienci mogą znaleźć tam np. whisky – uzupełnia.

Także Biedronka zmienia ofertę, wprowadzając mięsa do pieczenia, zestawy pasztetów czy serów.

– Zauważamy, że w okresie świątecznym klienci wyjątkowo chętnie sięgają po tego typu produkty. Wręczają je jako prezenty, zwłaszcza w przypadku słodyczy. A przygotowując kolację dla rodziny, chętniej też wybierają nowe, bardziej wyszukane smaki – mówi Paweł Franczak z biura prasowego sieci.

Z badania GfK Poland wynika, że dwie trzecie gospodarstw domowych w Polsce dotychczas realizowało większość świątecznych zakupów w ciągu ostatnich dwóch tygodni przed świętami.

Zmiany pod tym względem gustów zachodzą powoli. Niemal 80 proc. ankietowanych osób deklaruje, że w święta preferuje tradycyjne polskie potrawy. Tylko 6 proc. jadło świąteczny posiłek w restauracji. Ale już 17 proc. chce korzystać w przyszłości z cateringu.

Reklama
Reklama

Do tego, jak podaje GfK, wydatki na żywność – podczas pojedynczego zakupu – wzrosły w grudniu o ponad 20 proc. w porównaniu z pozostałymi miesiącami. Co nie znaczy, że klienci są rozrzutni. W tym miesiącu piątą część wartości koszyka stanowiły produkty kupione w promocji.

Nie tylko ryby

Wzmożone zainteresowanie konsumentów widać także w pewnych kategoriach, jak choćby – w kategorii słodyczy, która w tym okresie rośnie szczególnie mocno. Aż za 36,4 proc. sprzedaży odpowiadają dyskonty – a wraz z supermarketami i średnimi sklepami spożywczymi to w sumie 70 proc. rynku.

– Najbardziej kluczowym miesiącem sprzedaży przedświątecznej dla słodyczy jest grudzień, rok temu odpowiadał za 11,9 proc. rocznej sprzedaży – mówi Magdalena Mucha, client response associate w firmie Nielsen.

Słodycze to również kategoria o sezonowym charakterze: największe wzrosty notuje kategoria czekoladowych figurek i zestawów. Jej sprzedaż rośnie trzy-, a nawet czterokrotnie w porównaniu ze średnią sprzedażą z poprzedzających miesięcy.

Także producenci alkoholi w tym okresie zacierają ręce: grudzień to 10 proc. rocznej sprzedaży tej kategorii, choć niektóre segmenty rynku wypadają na ogólnym tle jeszcze lepiej. W przypadku likierów ten miesiąc to aż 16 proc. rocznej sprzedaży, a najchętniej kupowanymi smakami są likiery kawowe i jajeczne.

– Okres świąteczny jest także niezwykle ważny dla whisky, która osiąga szczyty sprzedaży w okresie zimowym. Grudzień odpowiadał za 14 proc. wartości sprzedaży kategorii osiągniętej w ciągu całego 2018 r. – mówi Anna Annasik, konsultant w firmie Nielsen. – W okresie bożonarodzeniowym szczególną popularnością wśród konsumentów cieszy się whisky zapakowana w specjalne, ozdobne puszki czy pudełka – dodaje.

Reklama
Reklama

Także w centrach handlowych ruch rośnie i, jak co roku, branża oczekuje, że największy wzrost natężenia wizyt klientów odnotuje w drugiej połowie grudnia. – Ogólnie jest to rekordowy miesiąc dla centrów handlowych, kiedy obroty sklepów są znacznie wyższe niż w pozostałych miesiącach – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego CBRE.

To nie koniec. Galerie handlowe odnotowują w grudniu rekordowe wyniki pod względem odwiedzalności. Największe mogą liczyć na ponad 1 mln klientów tylko w tym jednym miesiącu. Rosną także obroty sklepów w galeriach. – Rekordziści w grudniu zyskują kilkadziesiąt procent w porównaniu ze średnią z pozostałych miesięcy – dodaje Magdalena Frątczak.

Opinia dla „rz"

Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego

Handel jest doskonale przygotowany na sezon świąteczny – to w końcu pod względem obrotów absolutnie najważniejszy czas w roku. Ten obecny na pewno jest wyzwaniem dla firm z powodu rosnących kosztów, zarówno produktów (głównie spożywczych), jak i energii, kosztów pracy (i niestety można wymieniać jeszcze długo). Wzrost cen żywności to też efekt rosnącego eksportu, a dodatkowo sektorowi nie odpuszcza fiskus, szykując nowe obciążenia. Kolejny rok będzie dla firm trudny.

Najwięcej wydamy na prezenty

Szał zakupów w sklepach stacjonarnych będzie trwać aż do samych świąt, ale w przypadku e-zakupów to kluczowe dni już za nami. Firmy logistyczne już informują, że transportów jest nawet 30 proc. więcej niż średnio w roku. Teraz będą mieć jeszcze więcej pracy. Choć ekonomiści mówią o bliskim spowolnieniu, to w sklepach tego nie widać. Już czarny piątek, który w wielu firmach handlowych stał się tygodniem promocji, pokazał, że klienci na zakupy ruszyli tłumnie. Z badania Smartscope dla sieci RTV Euro AGD wynika, że 38 proc. Polaków planuje zwiększyć w tym roku wydatki świąteczne. W tej grupie 7 proc. mówi o wzroście budżetu o co najmniej 700 zł. Główny powód to więcej pieniędzy w portfelu, ale 21 proc. mówi o wzroście cen. 20 proc. kupi droższe prezenty.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama