Program Handlu Zagranicznego (PHZ) to wspólna inicjatywa Banku BGŻ BNP Paribas, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i wywiadowni gospodarczej Bisnode, której medialnie patronuje „Rzeczpospolita". Wspólnie chcemy zachęcić średnie rodzime korporacje, ale też firmy z sektora MŚP, do wychodzenia na nowe, zagraniczne rynki. To ważne dla rozwoju naszej gospodarki, bo aktualnie za wzrostem eksportu (w 2017 r. eksport towarów z Polski wzrósł o 10,2 proc. w stosunku do 2016 r., osiągając wartość 203,7 mld euro) stoją przede wszystkim firmy z kapitałem zagranicznym.
Poza tym tylko 15 proc. polskiego eksportu to towary zaawansowane technologicznie. Grozi więc nam pogłębianie się podziału na dynamiczny, nowoczesny i powiązany z gospodarką światową segment firm z kapitałem zagranicznym i słabo rozwinięty technologicznie, tracący udział w światowym rynku, segment firm z kapitałem polskim. Co więcej, polski eksport jest tylko w niewielkim stopniu zróżnicowany geograficznie. Aż 80 proc. trafia na rynek UE, w tym 27 proc. do Niemiec. Dlatego warto kierować się w stronę innych rynków. Podczas pierwszej edycji PHZ zachęcamy do wyjścia na rynki azjatyckie, w szczególności chiński. Powodów jest kilka. W 2017 r. eksport do Azji stanowił ledwie 3 proc. wartości całego eksportu. Import z Azji zaś to 20 proc. importu. W handlu z Azją notujemy wysoki deficyt. Bez krajów Bliskiego Wschodu i państw b. ZSRR wynosi on niemal 40 mld dol. Stosunek naszego eksportu do Chin do importu wyniósł w styczniu br. 1 do 13. Potencjał do ekspansji mamy. Z Polski eksportuje tylko 17 tys. firm. Dla porównania z Niemiec aż 300 tys.
Jednak jak wynika z analiz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, już teraz 55 tys. polskich firm ma potencjał, aby zaistnieć na rynkach zagranicznych. W ramach PHZ firmy te mogą zyskać wsparcie w szukaniu kontrahentów, pomoc i kontakty na rynkach docelowych, finansowanie i ubezpieczenia. To także szansa na wymianę doświadczeń i wspólne projekty z innymi eksporterami.
Opinie
Janusz Władyczak, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
Dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) współtworzenie platformy wymiany informacji, jaką jest Program Handlu Zagranicznego, jest integralnym elementem prowadzonej działalności. Naszym głównym celem jest wspieranie polskich przedsiębiorców nie tylko w kraju, ale także przy ekspansji zagranicznej. Przy czym wsparcie rozumiemy nie tylko jako oferowanie swoich produktów, ale przede wszystkim pomoc merytoryczną na każdym etapie prowadzenia przez przedsiębiorstwo działalności. Naszym celem jest uczestniczenie w życiu przedsiębiorców zarejestrowanych w Polsce podczas zdobywania nowych rynków i rozwoju ich działalności. Do tego niezbędna jest – często wysoce specjalistyczna – wiedza o mechanizmach rządzących poszczególnymi rynkami, dokumentach czy różnicach kulturowych. Tyczy się to w szczególności rynków trudniejszych – takich jak Azja czy Afryka. Program Handlu Zagranicznego służy edukowaniu w zakresie bezpiecznej ekspansji zagranicznej. Polscy przedsiębiorcy mają ogromny potencjał i dostarczają produkty i usługi wysokiej jakości, potrzebują jedynie nieco wiedzy, wsparcia i ośmielenia w gąszczu – często trudnych i niejasnych – przepisów czy zachowań obowiązujących np. w Chinach czy Indonezji. Ponadto, Program Handlu Zagranicznego łączy ze sobą ludzi, którzy mogą się wspierać w tej ekspansji i oferuje wyjątkową na rynku wiedzę w postaci doświadczeń przedsiębiorstw, które z sukcesem weszły na rynki zagraniczne. Chcemy dotrzeć z wiedzą we wszystkie rejony Polski – edycja wiosenna to dziesięć miast. Niemniej planujemy już kolejne edycje, żeby w realny sposób wpływać na ożywienie eksportu.