W ocenie korporacji należałoby stworzyć między innymi jednolite kryteria oceny zamożności, na podstawie których obywatele będą mogli samodzielnie ocenić, czy i jakie uprawnienia im przysługują.

O przyznaniu nieopłatnej pomocy prawnej, czy pełnomocniku z urzędu w ocenie samorządów powinien decydować nie tylko poziomu zamożności obywateli, ale także wysokości kosztów życia w danym regionie Polski.

Zdaniem władz prawniczych samorządów należałoby również wprowadzić zasady przyznawania pomocy prawnej na podstawie jednej decyzji administracyjnej, uprawniającej obywateli do otrzymania jednocześnie lub wariantowo uprawnienia do nieodpłatnej przedsądowej pomocy prawnej, jak też do pomocy prawnej świadczonej z urzędu w postępowaniach sądowych oraz zwolnienia z kosztów sądowych.

Decyzję o powyższym powinny podejmować natomiast organy samorządu lokalnego „przy założeniu, że obywatel z taką decyzją będzie mógł się udać, czy to po bezpłatną poradę, czy ubiegać się o wyznaczenie pełnomocnika z urzędu na podstawie list prowadzonych przez ORA i OIRP, czy też samodzielnie złożyć pozew (wniosek) zwolniony od opłaty sadowej".

Jak podaje biuro prasowe adwokatury wkrótce powstać ma zespół problemowy przy Społecznej Komisji Kodyfikacyjnej, który opracuje nowy, kompleksowy model systemu nieodpłatnej pomocy prawnej.