W praktyce zdarza się, że otrzymujemy pokój z widokiem na parking zamiast na morze lub zostajemy zakwaterowani w zupełnie innym hotelu z uwagi na overbooking. Urlop może nam zepsuć także zagubiony bagaż. Zdarzają się także zatrucia pokarmowe, które powodują szczególnie nieprzyjemne i niebezpieczne problemy zdrowotne.
Czytaj także: Wakacje 2018: nowe prawa podróżnych
Od 1 lipca 2018r. obowiązują przepisy ustawy z 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, która reguluje prawa poszkodowanych turystów w ramach tzw. zmarnowanego urlopu. Ustawa ta zastąpiła w tym zakresie poprzednią regulację wynikającą z dawnej ustawy o usługach turystycznych, wprowadzając zdecydowanie szerszy zakres odpowiedzialności przedsiębiorców działających w branży turystycznej. Dzięki temu dochodzenie roszczeń przez poszkodowanych turystów powinno być prostsze, choć w większości przypadków nie obędzie się bez sądu.
Czytaj także: Biuro podróży zapłaci za nieprzewidziane koszty urlopu
Podmioty odpowiedzialne i zakres ochrony
W nowej ustawie wyraźnie wskazano zakres odpowiedzialności organizatora turystyki za imprezę turystyczną, a ta powstaje przy połączaniu co najmniej dwóch usług: przewozu pasażerów, zakwaterowania, wynajmu pojazdów silnikowych i innych usług świadczonych podróżnym, które nie są integralną częścią trzech wcześniej wskazanych usług. Organizatorem turystki jest m.in. podmiot, który tworzy i sprzedaje usługi turystyczne (biuro podróży) lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne bezpośrednio (agencje turystyczne). Takie podmioty odpowiadają też za innych dostawców usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele), co zdecydowanie powinno ułatwić dochodzenia roszczeń, jeśli zmarnowany urlop jest konsekwencją problemów spowodowanych np. przez linie lotnicze, które zwykle nie mają siedziby w Polsce.