Opóźniony lot, nieudane wakacje - jak złożyć reklamację

Za opóźnienie samolotu należy się odszkodowanie. Niezadowolony klient biura podróży ma prawo reklamować wycieczkę.

Aktualizacja: 06.07.2018 11:12 Publikacja: 06.07.2018 08:36

Opóźniony lot, nieudane wakacje - jak złożyć reklamację

Foto: Fotolia

Czy za wielogodzinne opóźnienie samolotu przysługuje pasażerowi odszkodowanie?

Tak. Przysługuje na podstawie rozporządzenia WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. Wysokość odszkodowania zależy od czasu opóźnienia oraz dystansu, jaki miał pasażer przelecieć samolotem. Wynosi ono: 250, 400 lub 600 euro.

Czytaj także: Opóźnienie pociągu a prawa pasażera

W pierwszym wypadku chodzi o loty o długości do 1500 km, w drugim dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km, a w trzecim o wszystkie inne loty niż określone wyżej.

Czytaj także: Kiedy można zrezygnować z zarezerwowanych wakacji

O odszkodowanie występuje się do przewoźnika. Nie wszyscy chcą wypłacać dobrowolnie pieniądze. Wtedy nie pozostaje nic innego, jak odwołać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.>>czytaj Nawet 600 euro za opóźniony lot

 

Czy biuro podróży ma obowiązek przyjąć moją reklamację, jeżeli nie jestem zadowolony z wycieczki?

Oczywiście. Prawo do tego daje ustawa o usługach turystycznych. Ze swoimi roszczeniami do biura podróży można występować przez trzy lata. Lepiej jednak swoje zastrzeżenia zgłosić biuru podróży jak najszybciej – najlepiej podczas wyjazdu. Dzięki temu organizator będzie miał szansę usunąć nieprawidłowości. Reklamację można złożyć nie tylko u organizatora, ale także u agenta, który sprzedał wycieczkę.>>czytaj Kiedy cudowne wakacje na Kanarach okazały się mrzonką

Czy istnieje rejestr, w którym mogę sprawdzić biuro podróży?

Wystarczy wejść na stronę www.turystyka.gov.pl. Znajduje się na niej Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Centralną ewidencję w formie elektronicznej prowadzi Ministerstwo Sportu i Turystyki. Dane w tym rejestrze pochodzą z informacji przekazanych przez marszałka województwa.

Warto też zajrzeć na stronę aktualności Ministerstwa Sportu i Turystki. Podawane są na niej informacje o konkretnych biurach podróży, które popadły w tarapaty finansowe.>>czytaj Upadłość może popsuć wczasy pod palmami

Szukam w internecie oferty mieszkania do wynajęcia. Na co zwrócić uwagę?

Oferta budząca zaufanie powinna zawierać dokładny opis mieszkania, adres, dane właściciela, ewentualnie firmy, która na jego zlecenie wynajmuje mieszkanie. Wynajmujący potrafią też żądać kaucji. Ma to być forma zabezpieczenia przed dewastacją mieszkania. W obecności właściciela warto więc najpierw obejrzeć dokładnie mieszkanie, by przy wyjeździe nie było niedomówień i kłótni. Nie zawsze mieszkanie wynajmowane jest bezpośrednio. Czasami korzysta się z usług pośredników, którzy pobierają prowizję. Wynosi z reguły od 20 do 50 proc. opłaty za najem. >>czytaj Jak uniknąć wynajęcia nory na wakacje

Wejdź na: Bezpieczne wakacje z "Rzeczpospolitą"

Czy za wielogodzinne opóźnienie samolotu przysługuje pasażerowi odszkodowanie?

Tak. Przysługuje na podstawie rozporządzenia WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. Wysokość odszkodowania zależy od czasu opóźnienia oraz dystansu, jaki miał pasażer przelecieć samolotem. Wynosi ono: 250, 400 lub 600 euro.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara