fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Jakie roszczenia przysługują pasażerom w przypadku opóźnionego lotu

AdobeStock
Prawa konsumenta Osłodą za popsute wakacje może być wysokie odszkodowanie za opóźniony lot. Wynosi ono nawet 600 EURO.

Za opóźniony lub odwołany lot samolotu można domagać się odszkodowania. Nie są to małe kwoty.

Mówi o tym konkretnie rozporządzenie WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Wysokość odszkodowania zależy od czasu opóźnienia oraz dystansu, jaki miał pasażer przelecieć samolotem. I tak wynosi ono:

- 250 EUR (na osobę) dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów.

- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów.

- 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

Przewoźnik lotniczy może o połowę zmniejszyć odszkodowanie, gdy zaoferował inny lot , jeżeli czas przylotu nie przekracza planowego czasu przylotu pierwotnie zarezerwowanego o:

- 2 godziny w przypadku lotów o długości do 1500 km;

- 3 godziny w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km;

- 4 godziny dla lotów dalszych.

Prawo do odszkodowania za opóźniony lot nie przysługuje w sytuacji, gdy np. przewoźnik poinformował pasażera o odwołaniu co najmniej 2 tygodnie przed planowym odlotem. Zawiadomił o odwołaniu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowym odlotem i zaproponował zmianę planu podróży. Pod warunkiem jednak, że z lot odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej 2 godziny po planowym czasie przylotu.

O odszkodowanie można starać się samemu. Nie jest potrzebny do tego prawnik. Na stronach internetowych przewoźników lotniczych znajdują się nawet wzory odpowiednich formularzy. Osoba, która nie chce jednak tracić czasu może też skorzystać z usług prawnik, specjalizującego się w tego typu sprawach. Wtedy jednak część wygranego odszkodowania (w formie prowizji) trzeba będzie oddać prawnikowi.

Nie wszyscy przewoźnicy chcą wypłacać dobrowolnie pieniędzy. Niektórzy celową odmawiają licząc na to, że w ten sposób zniechęcą i klient zrezygnuje.

Wtedy nie pozostaje nic innego, jak odwołanie się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Skargę składa się po upływie 30 dni liczonych o dnia złożenia reklamacji do przewoźnika. Jeżeli prezes tego urzędu przyzna odszkodowanie trzeba liczyć się z tym, że przewoźnik może się odwołać do sądu administracyjnego a wtedy wypłata odszkodowania może się opóźnić nawet o dwa lata.

Odszkodowanie przewoźnik wypłaca w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym, czekami bankowymi albo, za pisemną zgodą pasażera, w bonach podróżnych lub w formie innych usług.

Odszkodowania można się też domagać w sądzie cywilny. Jest to jednak o wiele dłuższa trudniejsza droga.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA