Sprzedawcy coraz mocniej stawiają na technologie

Branża sprzedaży bezpośredniej zgodnie ze światowymi trendami również korzysta z innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Internet miał być dla niej głównym rywalem, a stał się szansą na rozwój.

Publikacja: 17.10.2018 08:20

Coraz częściej firmy wykorzystują kanały elektroniczne w swojej działalności

Coraz częściej firmy wykorzystują kanały elektroniczne w swojej działalności

Foto: AdobeStock

W 2017 r. na rynku zawarto ponad 37 mln transakcji, co jest imponującym wynikiem. Z danych PSSB wynika, że ponad 80 proc. transakcji zawieranych jest już w formie elektronicznej, głównie przez platformy e-commerce.

Dlatego jest to jeden z głównych kierunków, w jakim rozwijają się teraz firmy z branży. – Jesteśmy świadomi zagrożeń, takich jak digitalizacja procesów zakupowych. Dla grupy klientów, zwłaszcza młodszych, spotkanie z konsultantką nie jest konieczne, ponieważ uważają oni, że sami są wystarczająco kompetentni, by kupić swoje kosmetyki, np. przez internet – mówi Anna Kłosowicz, menedżer ds. marketingu i komunikacji w Mary Kay Cosmetics Poland.

Z duchem czasu

Jednocześnie ten kosmetyczny potentat nie zamyka się na możliwości, jakie płyną z wykorzystywania internetu w działalności. Co więcej, firma mocno wykorzystuje kanały elektroniczne w swojej działalności. – Korzystamy z najnowszych rozwiązań technologicznych, tworząc wiele praktycznych i łatwych w wykorzystaniu narzędzi, zwłaszcza dla konsultantek, np. elektroniczne bazy klientów, platformy e-learningowe, systemy zamówień, moduły do zarządzania własnym biznesem – dodaje Anna Kłosowicz.

– Jeżeli chodzi o nowe technologie, to bez nich nie można mówić o dalszym rozwoju. Począwszy od strony internetowej, obecności w mediach społecznościowych, poprzez udostępnianie partnerom biznesowym sklepu internetowego, w którym każdy z nich może zrobić wygodne zakupy – mówi Anna Ozimek, country manager LR Health & Beauty Systems. – Mając na uwadze dbałość o szybki dostęp do informacji oraz umożliwienie jak najefektywniejszej i najwygodniejszej współpracy, LR stale rozwija systemy informatyczne, uaktualniając wszystkie jego elementy do obecnych standardów – dodaje.

Avon również mocno stawia na rozwój swojej platformy e-commerce. Firma umożliwiła zakładanie swoich sklepów internetowych konsultantkom już w 2013 r. i od razu skorzystało z tego aż 40 tys. osób. W efekcie stopniowego rozbudowywania narzędzi online obecnie prawie 94 proc. zamówień trafia w formie elektronicznej. – Idziemy z duchem czasu, stawiamy na nowoczesność i proklienckie podejście, dlatego wprowadziliśmy kolejne innowacyjne rozwiązania: iKatalog i chatbot. iKatalog umożliwia klientom przeglądanie ofert z aktualnego katalogu na swoim telefonie, wybranie konkretnych produktów i wysłanie zamówienia bezpośrednio do konsultantki poprzez WhatsApp, Messenger, SMS lub e-mail – mówi Barbara Goździkowska, dyrektor generalna Avon Cosmetics Polska. – Z kolei dzięki chatbotowi, dostępnemu na firmowym Messengerze, można szybko i łatwo zostać konsultantką, wypełniając krótki formularz. Poza tym narzędzie to oferuje wszystkim użytkownikom konkursy, quizy i porady dotyczące urody i pielęgnacji – dodaje.

Vorwerk Polska, sprzedający wielofunkcyjne urządzenie kuchenne Thermomix, stawia na popularny na całym świecie model subskrypcyjny. – Jego podstawą jest możliwość wykupienia abonamentu na platformie z przepisami Cookidoo. Użytkownicy posiadający dodatek Cook-Key mogą przenieść za pomocą wi-fi wybrane przepisy wprost na ekran urządzenia – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor sprzedaży Vorwerk Polska. – Klienci w ramach abonamentu korzystają z bazy tysięcy przepisów kuchni z całego świata, mogą tworzyć menu tygodniowe i listy zakupów – dodaje. Firma podkreśla, że stale poszerza też ofertę internetową, wprowadzając nowe produkty związane z kulinariami oraz z użytkowaniem Thermomix.

– Nowoczesne rozwiązania pomagają utrzymać relacje z klientami i dbać o nie, a także wzmacniają wizerunek konsultantki jako ekspertki beauty i entuzjastki piękna. Dzięki nim każda z nich może się pochwalić profesjonalnie wyglądającą stroną lub sklepem internetowym, a jednocześnie nie wymusza to na niej dodatkowego wysiłku lub specjalistycznych umiejętności – mówi Barbara Goździkowska. – Konsultantka wie też więcej na temat produktu i klienta bez analizowania historii jego zakupów lub materiałów szkoleniowych. Jest też bardziej produktywna: nie musi już korzystać z bezpośrednich technik sprzedażowych live, a na wartość koszyka jej klientów wpływają rynkowe rozwiązania. Efekt? Średnia wartość koszyka online jest o 20 zł wyższa od tego w wersji offline – dodaje.

Walka z oszustami

– Istotny jest nie tylko produkt, ale też sposób, w jaki go sprzedajemy. Ważna jest także wiarygodność i uczciwość sprzedawców. Jako członek Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej przykładamy wagę do standardów etycznych i dobrych praktyk biznesowych – mówi Wojciech Ćmikiewicz. – Zagrożeniem dla tego rynku są nieuczciwi handlowcy i nierzetelne firmy, dlatego ważne jest uświadamianie klientom, że istnieją instytucje zrzeszające firmy działające na rynku sprzedaży bezpośredniej, promujące odpowiedzialnych przedsiębiorców i dbające o bezpieczeństwo i prawa klientów – dodaje.

Nieuczciwe firmy są dla branży problemem, według szacunków prezentacje pseudomedycznych urządzeń trafiają głównie do osób starszych. W 2017 r. podczas nich oszukano ponad 30 tys. osób w wieku powyżej 65 lat.

Z oszustami walczy branża, ale także coraz bardziej widać działania rządu czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – W sporze z nieuczciwym handlowcem konsumenci tracą coś więcej niż pieniądze. Tracą wiarę w państwo, którego zadaniem jest stanie na straży ich bezpieczeństwa – mówiła wicepremier Beata Szydło, przewodnicząca Komitetu Społecznego Rady Ministrów, po posiedzeniu komitetu na temat ochrony osób starszych przed oszustami.

UOKiK rozważa wiele opcji, jeśli chodzi o ukrócenie tego zjawiska: wymóg zgłaszania pokazów czy obowiązek wyraźnego informowania zapraszanych konsumentów o handlowym celu spotkania. Umowa sprzedaży byłaby automatycznie rozwiązywana, gdyby pokaz nie został zgłoszony, zabrakłoby informacji o celu spotkania lub ceny towarów byłyby rażąco zawyżone.

W lutym 2018 r. UOKiK ukarał pięć firm, które sprzedają towary podczas prezentacji i pokazów. Zarzucił im m.in., że ukrywały prawdziwy cel spotkań, wprowadzały w błąd co do właściwości produktów czy w sposób niedozwolony wykorzystywały weksle.

 

W 2017 r. na rynku zawarto ponad 37 mln transakcji, co jest imponującym wynikiem. Z danych PSSB wynika, że ponad 80 proc. transakcji zawieranych jest już w formie elektronicznej, głównie przez platformy e-commerce.

Dlatego jest to jeden z głównych kierunków, w jakim rozwijają się teraz firmy z branży. – Jesteśmy świadomi zagrożeń, takich jak digitalizacja procesów zakupowych. Dla grupy klientów, zwłaszcza młodszych, spotkanie z konsultantką nie jest konieczne, ponieważ uważają oni, że sami są wystarczająco kompetentni, by kupić swoje kosmetyki, np. przez internet – mówi Anna Kłosowicz, menedżer ds. marketingu i komunikacji w Mary Kay Cosmetics Poland.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii