W 2017 r. na rynku zawarto ponad 37 mln transakcji, co jest imponującym wynikiem. Z danych PSSB wynika, że ponad 80 proc. transakcji zawieranych jest już w formie elektronicznej, głównie przez platformy e-commerce.
Dlatego jest to jeden z głównych kierunków, w jakim rozwijają się teraz firmy z branży. – Jesteśmy świadomi zagrożeń, takich jak digitalizacja procesów zakupowych. Dla grupy klientów, zwłaszcza młodszych, spotkanie z konsultantką nie jest konieczne, ponieważ uważają oni, że sami są wystarczająco kompetentni, by kupić swoje kosmetyki, np. przez internet – mówi Anna Kłosowicz, menedżer ds. marketingu i komunikacji w Mary Kay Cosmetics Poland.
Z duchem czasu
Jednocześnie ten kosmetyczny potentat nie zamyka się na możliwości, jakie płyną z wykorzystywania internetu w działalności. Co więcej, firma mocno wykorzystuje kanały elektroniczne w swojej działalności. – Korzystamy z najnowszych rozwiązań technologicznych, tworząc wiele praktycznych i łatwych w wykorzystaniu narzędzi, zwłaszcza dla konsultantek, np. elektroniczne bazy klientów, platformy e-learningowe, systemy zamówień, moduły do zarządzania własnym biznesem – dodaje Anna Kłosowicz.
– Jeżeli chodzi o nowe technologie, to bez nich nie można mówić o dalszym rozwoju. Począwszy od strony internetowej, obecności w mediach społecznościowych, poprzez udostępnianie partnerom biznesowym sklepu internetowego, w którym każdy z nich może zrobić wygodne zakupy – mówi Anna Ozimek, country manager LR Health & Beauty Systems. – Mając na uwadze dbałość o szybki dostęp do informacji oraz umożliwienie jak najefektywniejszej i najwygodniejszej współpracy, LR stale rozwija systemy informatyczne, uaktualniając wszystkie jego elementy do obecnych standardów – dodaje.
Avon również mocno stawia na rozwój swojej platformy e-commerce. Firma umożliwiła zakładanie swoich sklepów internetowych konsultantkom już w 2013 r. i od razu skorzystało z tego aż 40 tys. osób. W efekcie stopniowego rozbudowywania narzędzi online obecnie prawie 94 proc. zamówień trafia w formie elektronicznej. – Idziemy z duchem czasu, stawiamy na nowoczesność i proklienckie podejście, dlatego wprowadziliśmy kolejne innowacyjne rozwiązania: iKatalog i chatbot. iKatalog umożliwia klientom przeglądanie ofert z aktualnego katalogu na swoim telefonie, wybranie konkretnych produktów i wysłanie zamówienia bezpośrednio do konsultantki poprzez WhatsApp, Messenger, SMS lub e-mail – mówi Barbara Goździkowska, dyrektor generalna Avon Cosmetics Polska. – Z kolei dzięki chatbotowi, dostępnemu na firmowym Messengerze, można szybko i łatwo zostać konsultantką, wypełniając krótki formularz. Poza tym narzędzie to oferuje wszystkim użytkownikom konkursy, quizy i porady dotyczące urody i pielęgnacji – dodaje.