Nieznana w kodeksie pracy instytucja zawieszenia jest wykorzystywana w wielu pragmatykach służbowych, również urzędniczych, jako narzędzie odsunięcia od pełnienia obowiązków osób, których negatywne zachowanie zagraża interesowi danej służby. Jednak zasady, na jakich poszczególne kategorie zatrudnionych mogą być tą instytucją objęte zależą od pragmatyki, która reguluje ich prawa i obowiązki oraz statusu, jaki im na podstawie tej pragmatyki przysługuje. Tak jest również w administracji publicznej.
Z mocy prawa
Zawieszenie, do którego dochodzi z mocy prawa a więc zawieszenie z powodu tymczasowego aresztowania może być udziałem, oczywiście po spełnieniu wszystkich ustawowych przesłanek, większości osób zatrudnionych w tej administracji, zarówno na podstawie ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) jak i na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup). Wyjątkiem są tu tylko osoby zatrudnione w sc na podstawie powołania oraz inni niż urzędnicy państwowi pracownicy urzędów państwowych.
W sytuacji tymczasowego aresztowania do zawieszenia stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej (pracownika i urzędnika sc) a w przypadku urzędnika państwowego do zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych dochodzi automatycznie, z mocy samego prawa. Nie jest więc konieczne składanie przez pracodawcę w tym zakresie oświadczenia woli. Pracodawca nie ma też żadnego sposobu, aby temu zapobiec.
O tymczasowym aresztowaniu decyduje sąd w wydanym przez siebie postanowieniu, który ma także obowiązek zawiadomić o tym fakcie m.in. pracodawcę oskarżonego. Ten środek zapobiegawczy stosowany może być w celu zabezpieczenia prawidłowego toku postępowania, a wyjątkowo także w celu zapobiegnięcia popełnieniu przez oskarżonego nowego, ciężkiego przestępstwa. I tylko wtedy, gdy zebrane dowody wskazują na duże prawdopodobieństwo, że oskarżony popełnił przestępstwo. Okres tymczasowego aresztowania zgodnie z art. 265 kodeksu postępowania karnego (kpk) należy liczyć od dnia zatrzymania.
Ważne!
Obok zawieszenia z powodu tymczasowego aresztowania, osoby zatrudnione w administracji publicznej mogą być zawieszone w pełnieniu obowiązków służbowych decyzją przełożonego lub na podstawie art. 276 kpk, czyli decyzją sądu lub prokuratora.