Reklama
Rozwiń

Niemcy testują superszybkie pociągi. Jest nowy rekord prędkości

Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości firmy Siemens na trasie między Erfurtem a Halle, ustanawiając nowy rekord toru. Nie wiadomo jednak, kiedy nowe pociągi trafią do eksploatacji.

Publikacja: 29.06.2025 14:47

Niemcy testują superszybkie pociąg Velaro Novo

Niemcy testują superszybkie pociąg Velaro Novo

Foto: Jacob Schröter / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Tak zwany Velaro Novo nie jest jeszcze w regularnej eksploatacji. Kiedy to może się zmienić? Nie wiadomo, ponieważ Deutsche Bahn i Siemens dopiero testują nowy pociąg dużych prędkości wyprodukowany przez monachijskiego producenta na trasie między Erfurtem a Lipskiem/Halle.

Czytaj więcej

Niemiecka kolej rozwścieczyła pasażerów. Do akcji wkraczają też politycy

Rekord prędkości pociągu dużych prędkości w Niemczech

Niemiecka kolej poinformowała, że pociąg Velaro Novo osiągnął prędkość około 405 kilometrów na godzinę. Jak powiedziała rzeczniczka kolei, był to rekord na tej trasie. W teście wykorzystano środkowy wagon nowego składu pociągu, wyposażony w urządzenia pomiarowe. Ciągnęła go lokomotywa ICE, która może osiągać tak duże prędkości.

Wspólnie z Siemens Mobility, Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości „Velaro Novo” na tra

Wspólnie z Siemens Mobility, Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości „Velaro Novo” na trasie między Erfurtem a Lipskiem/Halle

Foto: Jacob Schröter / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

„Jazdy testowe dostarczają nam ważnych informacji na temat renowacji i konserwacji linii dużych prędkości, a także rozwoju technicznego pociągów dużych prędkości, co przynosi korzyści również pasażerom” — powiedział Philipp Nagl, dyrektor spółki zależnej DB InfragGo, zajmującej się infrastrukturą kolejową.

Dla Siemensa jest to również ważny test nowej technologii kolejowej. Velaro Novo nie jest jeszcze w regularnej eksploatacji.

Kiedy na torach pojawi się nowy niemiecki szybki pociąg?

Już eksploatowane pociągi ICE Deutsche Bahn bazują na wcześniejszych generacjach Velaro. Kiedy i w jakiej formie Novo pojawi się w Niemczech, pozostaje niewiadome.

Technicznie rzecz biorąc, dla większości pociągów ICE nie stanowi problemu poruszanie się z prędkością większą niż 300 kilometrów na godzinę. Tylko silnik ICE 4 nie może osiągnąć prędkości większej niż 265 km/h.

Czytaj więcej

Niemiecka kolej tonie. Dramatycznie spada punktualność, rozkłady jazdy to fikcja

Biorąc jednak pod uwagę krótkie odległości między stacjami kolejowymi w Niemczech oraz często zniszczoną i zatłoczoną sieć kolejową, pojazdy rzadko poruszają się z tak dużą prędkością.

Linia między Erfurtem a Lipskiem została oddana do użytku w 2015 roku i jest zaprojektowana z myślą o takiej prędkości. Kolej zapewnia, że infrastruktura jest nadal w bardzo dobrym stanie.

Według rzeczniczki kolei najwyższa prędkość, jaką kiedykolwiek tam zanotowano, wyniosła około 333 kilometrów na godzinę.

Tak zwany Velaro Novo nie jest jeszcze w regularnej eksploatacji. Kiedy to może się zmienić? Nie wiadomo, ponieważ Deutsche Bahn i Siemens dopiero testują nowy pociąg dużych prędkości wyprodukowany przez monachijskiego producenta na trasie między Erfurtem a Lipskiem/Halle.

Rekord prędkości pociągu dużych prędkości w Niemczech

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny