Niemiecka kolej tonie. Dramatycznie spada punktualność, rozkłady jazdy to fikcja

Podróżni w Niemczech mają się czym martwić: warta 45 mld euro modernizacja 40 linii kolejowych potrwa do 2030 r. i boleśnie uderzy w pasażerów, skazanych na opóźnienia pociągów i zastępczą komunikację autobusową.

Publikacja: 20.08.2024 17:02

Niemiecka kolej tonie. Dramatycznie spada punktualność, rozkłady jazdy to fikcja

Foto: Deutsche Bahn

Przeszło jedna trzecia niemieckich dalekobieżnych pociągów była w lipcu opóźniona. W czerwcu prawie połowa. – Rozkłady jazdy nie są już kalkulowane, a jedynie szacunkowe” – mówi członek rady nadzorczej Deutsche Bahn cytowany przez Süddeutsche Zeitung. Jedną z przyczyn fatalnej punktualności niemieckiej kolei jest wart 45 mld euro program modernizacji 40 głównych linii kolejowych w Niemczech. Na czas robót budowlanych będą na wiele miesięcy zamykane.

W tej sytuacji narzekający na polską kolej, gdzie także prowadzone są duże inwestycje w modernizację linii kolejowych, mogą się raczej cieszyć. Pod koniec I kwartału 2024 r. punktualność PKP Intercity wzrosła do 82,4 proc. z niespełna 75 proc. rok wcześniej. W drugim kwartale co prawda spadła do 80,6 proc., ale to i tak daleko lepiej od fatalnych wyników Deutsche Bahn. Polski przewoźnik zapowiada dalszą poprawę punktualności, tymczasem w Niemczech, gdzie modernizacja właśnie objęła jedną z najruchliwszych tras, takiej tendencji nie widać.

Czytaj więcej

Skandal na lotnisku w Monachium. Policja sprawdza kontrolę bezpieczeństwa

Prace rozpoczęły się od 70-kilometrowej linii Riedbahn łączącej Frankfurt nad Menem z Mannheim, po której każdego dnia kursuje ok. 300 pociągów. – Przełączniki, sygnalizatory i linie energetyczne są tam bardzo zniszczone, stale ulegają uszkodzeniom, w rezultacie prawie każdy pociąg na Riedbahn jest opóźniony, co wpływa na ruch kolejowy w całym kraju – podaje Deutsche Welle.

Kolej to już narodowy kłopot Niemiec

Problemy z przepełnieniem, odwoływaniem i opóźnieniami pociągów mocno dały się we znaki już w czasie rozgrywek Euro 2024. Według Die Zeit, część austriackich kibiców miała przegapić nawet pierwszą połowę meczu z Francją, bo w ostatniej chwili wstrzymano ruch pociągów na torach. - Niemiecki system kolejowy w połączeniu z Euro 2024 stał się narodowym kłopotem i wydaje się, że na końcu tunelu nie ma światła – komentował Fortune. To, co mogło stać się okazją do pokazania najlepszych stron niemieckiej turystyki, przekształciło się w logistyczny koszmar, a koleje były w jego centrum.

Czytaj więcej

Ekologiczne Euro 2024. Zielony ład na mistrzostwach Europy

Kłopoty niemieckiej kolei zaostrzają się od lat. Nad wybuchającym w różnych miejscach niemieckiej sieci kolejowej chaosem coraz trudniej zapanować. Jak pisał Tagesschau, 12 sierpnia 2024 r. zamknięcie linii kolejowej w Dolinie Renu doprowadziło do monstrualnego zamieszania na stacji Baden-Baden. Po tym, jak w przeszło 30-stopniowym upale utknęły tam po zatrzymaniu ekspresu setki pasażerów z dziećmi, rowerami i wózkami inwalidzkimi, wezwana na pomoc straż pożarna i Niemiecki Czerwony Krzyż musiały dostarczać podróżnym napoje. Pracownicy stacji nie mieli pojęcia, kiedy mają przyjechać zastępcze autobusy. Dzwonili w tej sprawie do Berlina, ale tam też nikt nie wiedział.

Niemcy. Coraz trudniej o wiarygodny rozkład jazdy pociągów

Kluczowym problemem niemieckiej kolei jest przestarzała infrastruktura. Według Süddeutsche Zeitung, stwarza ona takie problemy, że ułożenie wiarygodnego rozkładu jazdy staje się coraz bardziej niemożliwe. Z analizy międzynarodowej firmy konsultingowej Arthur D. Little wynika, że jest to wynikiem długotrwałego spowolnienia inwestycji w wymianę urządzeń strefowania ruchem, torów czy sieci trakcyjnej, ograniczonej konserwacji urządzeń, błędów w specyfikacjach i braku wykwalifikowanego personelu.

Jak wylicza Allianz, w 2022 r. inwestycje w infrastrukturę kolejową w Niemczech w przeliczeniu na mieszkańca wynosiły 114 euro, mniej niż np. w Czechach (171 euro), Szwecji (245 euro) czy Austrii (319 euro). Najwięcej inwestował Luksemburg - 575 euro, druga była Szwajcaria z nakładami 450 euro.

Modernizacja potrzebna jest nie tylko na torach. W pierwszym półroczu 2024 zatrudniająca ok. 340 tys. osób (w tym 231 tys. w Niemczech) Deutsche Bahn odnotowała stratę w wysokości 1,2 miliarda euro. – Firma chce teraz zareagować i zlikwidować dziesiątki tysięcy miejsc pracy w ciągu najbliższych pięciu lat – informuje Deutsche Welle.– 

Wygodne autobusy w Niemczech, by mniej denerwować pasażerów

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku z pociągów dalekobieżnych skorzystało 64,2 miliona pasażerów, o sześć procent mniej niż w pierwszej połowie 2023 roku. Według danych Statista, Deutsche Bahn osiągnęła w 2023 r. sprzedaż na poziomie 45,2 mld euro. W tym roku kwota ta ma nieznacznie wzrosnąć, ale w ubiegłym firma była na minusie: strata wyniosła około 2,4 mld euro.

- Aby utrzymać się na pozycji w największej sieci kolejowej Europy, Deutsche Bahn musi poradzić sobie z problemami jakościowymi i zreorganizować zarządzanie jakością – twierdzi Arthur D. Little.

Gigantyczny program naprawczy niemieckich torów ma potrwać do 2030 r. Do tego czasu pasażerowie na modernizowanych liniach będą musieli korzystać z komunikacji zastępczej. Tak m.in. będzie przez cały remont Riedbahn: aby jak najmniej denerwować pasażerów, DB zapowiedziały przygotowanie wysokiej klasy autokarów z toaletami i Wi-Fi. Były one testowane na docelowej trasie już w styczniu tego roku.

We wtorek najnowsze dane o punktualności polskiej kolei – dla wszystkich rodzajów przewoźników pasażerskich łącznie, podał Urząd Transportu Kolejowego. W II kwartale 2024 r. wskaźnik punktualności wyniósł 93 proc. i w porównaniu r/r poprawił się o 1,9 pkt. proc. W poszczególnych miesiącach II kwartału 2024 r. najwyższy wskaźnik punktualności odnotowano w kwietniu, kiedy to wyniósł 94,2 proc. W maju wyniósł on 93,2 proc., zaś w czerwcu 91,6 proc. Wśród przewoźników, którzy realizują codzienne rozkładowe przejazdy, najlepszy rezultat odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa z punktualnością na poziomie 99,7 proc..

Przeszło jedna trzecia niemieckich dalekobieżnych pociągów była w lipcu opóźniona. W czerwcu prawie połowa. – Rozkłady jazdy nie są już kalkulowane, a jedynie szacunkowe” – mówi członek rady nadzorczej Deutsche Bahn cytowany przez Süddeutsche Zeitung. Jedną z przyczyn fatalnej punktualności niemieckiej kolei jest wart 45 mld euro program modernizacji 40 głównych linii kolejowych w Niemczech. Na czas robót budowlanych będą na wiele miesięcy zamykane.

Pozostało 92% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach