Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy

Możliwość promowania usług i zawodu adwokata zakłada projekt, który trafi pod obrady NRA.

Aktualizacja: 15.11.2019 07:51 Publikacja: 14.11.2019 18:55

Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy

Foto: Adobe Stock

Wraz z nadchodzącym końcem kadencji adwokackich władz pojawiają się coraz śmielsze pomysły obecnej Naczelnej Rady Adwokackiej na zapisanie się w historii.

Na rozpoczynającym się w piątek posiedzeniu NRA rozpoznawane mają być projekty zmian kodeksu etyki. Dotyczą dyskutowanej od lat kwestii zakazu reklamy. Jak ustaliła „Rz", jeden z nich dąży do zniesienia jej całkowitego zakazu.

Wszelkie środki przekazu

Projekt pojawił się nagle, trzy dni przed posiedzeniem Rady, mimo że od miesięcy dyskutuje się nad dwoma innymi – usłyszeliśmy od jednej z osób zaangażowanych w prace nad zmianami adwokackich zasad etycznych. Plan porządku obrad NRA zakłada ewentualne podjęcie uchwały nowelizującej kodeks.

– Nie jest to trafiony pomysł. Warto by się wstrzymać z decyzjami do grudniowej konferencji, podczas której grono znakomitych prelegentów podda zagadnienia debacie – mówi nasz rozmówca.

Czytaj także:

Zmiany w kodeksie etyki adwokatów - poprowadzą zwykłą działalność gospodarczą

Tomasz Pietryga: Palestra na billboardzie

Co jest w projekcie, który dopiero co ujrzał światło dzienne?

„Adwokat jest uprawniony do prowadzenia reklamy w zakresie świadczonej pomocy prawnej oraz jest uprawniony do informowania o swojej działalności zawodowej" – brzmi pierwsza z propozycji.

Zgodnie z projektem za reklamę uznawane ma być „uprawnienie do informowania za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata, służące zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu swojego wizerunku w przestrzeni publicznej".

Propozycja zawiera też „bezpieczniki" – mające utrzymać na wodzy reklamowe zapędy mecenasów. I tak zabroniona ma być reklama, która godziłaby w tajemnicę adwokacką czy zasady etyczne. Nie mogłaby również zawierać pojęć ocennych (np. „najlepszy adwokat"), wprowadzać w błąd, być nieestetyczna. Zakazana ma być także kryptoreklama.

Co na te rewelacje członkowie adwokackiego środowiska?

– Przypuszczam, że projekt wywoła burzliwą dyskusję na posiedzeniu NRA, której członkowie nie będą chyba w tej sprawie jednomyślni – ocenia adwokat Radosław Baszuk.

W jego opinii jednak zniesienie dotychczasowego bezwzględnego zakazu reklamy usług adwokackich jest konieczne. Aktualne regulacje są bowiem sprzeczne z prawem europejskim. Mowa o dyrektywie 2006/123/WE, dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. – Zobowiązuje ona wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane – wyjaśnia adwokat Małorzata Krzyżowska, która także jest zwolenniczką zmian.

– Brak możliwości reklamowania usług prawnych wywołuje wiele negatywnych skutków na różnych płaszczyznach. Zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, podważa zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a obywatelom znacznie ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów – wylicza mec. Krzyżowska.

Również zdaniem mec. Baszuka bezwzględny zakaz reklamy jest anachronizmem.

– Paradoksalnie, gdyby zmiana została uchwalona, nowa regulacja mogłaby spowodować większą odpowiedzialność w korzystaniu z narzędzi reklamowych, a rzecznikom i sądom dyscyplinarnym dać do ręki czytelne kryteria ich oceny – zaznacza.

Zmarnowana kadencja

– Zniesienie zakazu reklamy nie musi być złym pomysłem – wtóruje mu adwokat Łukasz Chojniak.

Dodaje jednak od razu, że nowela powinna być poprzedzona rzetelną debatą w środowisku.

– Tymczasem, przed zbliżającymi się wyborami NRA zmienia kodeks etyki w sposób chaotyczny i bez pomysłu. Proponuje się z jednej strony zniesienie zakazu reklamy, a z drugiej zakazuje się w tej reklamie sformułowań ocennych, które są jej istotą. Nie wiadomo, według jakich kryteriów ma być oceniana estetyka formy przekazu reklamy, cokolwiek to znaczy. Mam wrażenie, że NRA chce pokazać aktywność w ostatnim roku kadencji. Zmarnowanych ostatnich trzech lat nie da się jednak nadrobić nieprzemyślanymi działaniami na koniec – puentuje mec. Chojniak.

Opinia dla „Rzeczpospolitej"

Jerzy Naumann, adwokat, autor komentarza do zbioru zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, adwokacki sędzia dyscyplinarny

Wprowadzenie reklamy to bilet w jedną stronę. Uderzy najsilniej w młodych i początkujących adwokatów, spychając ich do adwokatury B, o ile nie C. Dziwne, że tego nie rozumieją ani nie interesują się, że taki właśnie los spotkał ich kolegów w krajach, gdzie reklamę dopuszczono. Reklamowanie się adwokatów jest nieuczciwe wobec klientów, czego nie należy chyba tłumaczyć – podobnie jak reklamowanie się lekarzy, aptekarzy, twórców itd. Pozycję zawodową w profesji adwokackiej zdobywa się wytężoną pracą, a nie wykupując billboardy. Żywy sprzeciw budzi natomiast tryb wprowadzania zmian, narzucanych środowisku bez stosownego upoważnienia, zwłaszcza że te zmiany prowadzą wprost do unicestwienia adwokatury i wartości, które ją wyróżniają na tle wielu innych zawodów.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów