Reklama

Nie da się dokładnie zważyć mózgu księgowego

Aby zaksięgować kapitał intelektualny, trzeba go realnie wycenić – to teza wystąpienia zwycięzcy konkursu Moneta Platina

Publikacja: 12.05.2011 04:58

Na zdjęciu: uczestnicy gali finałowej konkursu Moneta Platina w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartośc

Na zdjęciu: uczestnicy gali finałowej konkursu Moneta Platina w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Został nim Mateusz Szewczyk z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Z kolei konkurs dla podatkowców – Moneta Aurea – wygrał Piotr Skalimowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

"Ile waży mózg księgowego?" – na to pytanie musieli odpowiedzieć finaliści konkursu dla miłośników rachunkowości – Moneta Platina. Wcześniej rozwiązywali testy i odpowiadali na pytania jury. Ostatni etap to występ przed publicznością na gali finałowej.

Konkursy Moneta Aurea i Moneta Platina są organizowane m.in. przez firmę doradczą Deloitte i redakcję "Rzeczpospolitej".

– Spółka, która chce ująć kapitał intelektualny w sprawozdaniu finansowym, powinna określić metody jego wyceny – tłumaczył zwycięzca konkursu w czasie swojego wystąpienia. – Trudno go będzie jednak wiarygodnie oszacować.

Reklama
Reklama

Kowalscy i Einsteiny

Próbę uporządkowania zasobów intelektualnych firmy podjął zdobywca drugiego miejsca Łukasz Wierzbicki. Pierwsza kategoria to zwykły Kowalski zaliczany do aktywów szybkozbywalnych. Druga to tzw. młodzi wykształceni z dużych miast. Choć są przekonani, że wiedzą wszystko, ich wartość początkowa wynosi zero. Trzecia grupa to Einsteiny – osoby o unikalnych kompetencjach i umiejętnościach. Wydaje się, że zalicza się do nich księgowych, bo są zwalniani z firm na końcu.

Paweł Niśkiewicz

, który zajął trzecie miejsce, podkreślał natomiast, jak bardzo potrzebni są w przedsiębiorstwie pracownicy zdolni do szybkiego reagowania i dostarczania użytecznych informacji.

Optymalizacja i unikanie

Trochę inną formułę miał konkurs dla podatkowców. Oprócz odpowiedzi na pytania konkursowe uczestnicy musieli przygotować pracę pisemną, a w finale obronić ją przed jury.

Zwycięzca pisał o podatkowych skutkach nieważności czynności prawnej, i to na gruncie kilku podatków – VAT, dochodowych, od czynności cywilnoprawnych. Przeanalizował też rolę prawa podatkowego w całym systemie prawa i uprawnienia organów skarbowych do badania rzeczywistych zamiarów podatników.

Zdobywczyni drugiego miejsca Anna Borgosz zajęła się tematyką unikania opodatkowania. Podkreślała, jak trudno wytyczyć wyraźną granicę między dozwoloną optymalizacją a niezgodnym z przepisami unikaniem płacenia podatków.

Reklama
Reklama

Podobne zagadnienia roztrząsał zdobywca trzeciego miejsca Kamil Jezierski, który przygotował pracę "Strategia podatkowa jako element zarządzania przedsiębiorstwem".

Celem konkursów jest promowanie zawodów audytora i doradcy podatkowego.

We wszystkich edycjach zarejestrowało się ponad 20 tys. studentów z 45 różnych uczelni. W tym roku na zwycięzców czekały m.in. nagrody pieniężne, laptop i staże u organizatorów.

Zobacz: finał konkursów w obiektywie fotoreportera

Zobacz więcej w serwisie:

Prawnicy, doradcy i biegli

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Został nim Mateusz Szewczyk z Uniwersytetu Szczecińskiego.

Z kolei konkurs dla podatkowców – Moneta Aurea – wygrał Piotr Skalimowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama