Sukces każdego przedsiębiorstwa zależy od jego zdolności do pozyskania i utrzymania klientów – to motto, które jest wbijane do głowy studentów zarządzania już od pierwszego roku. Bo nawet najlepszy produkt może ponieść spektakularną porażkę, jeśli nie zostanie umiejętnie sprzedany.
Komu płacą najwięcej
Fachowcy w tej dziedzinie pełnią w firmach kluczowe role, więc są też zwykle hojnie wynagradzani. Oczywiście wszystko zależy od posiadanych umiejętności i doświadczenia. – Dla kandydatów z krótszym stażem pracy i mniejszą specjalizacją stawki zasadnicze wahają się w przedziale 4,5–5 tys. zł brutto – twierdzi Agnieszka Adamiec, ekspert rynku pracy z agencji zatrudnienia Manpower.
Z kolei płace podstawowe specjalistów i menedżerów mających wyższe oczekiwania plasują się na poziomie 6–10 tys. zł brutto. – Osoby z wyspecjalizowanych branż o wysokich kompetencjach handlowych mogą oczekiwać stawek oscylujących nawet wokół 15 tys. zł brutto, zaś dyrektorzy sprzedaży nawet 30 tys. zł brutto – zaznacza Adamiec.
Co ciekawe, jak wynika z Raportu Płacowego 2018 r. przygotowanego przez Hays Poland, nie widać dużych różnic w zarobkach na tych samych stanowiskach pomiędzy poszczególnymi branżami. Przykładowo dyrektor ds. sprzedaży zarabia średnio 25 tys. zł brutto miesięcznie zarówno w motoryzacji, przemyśle przetwórczym, budownictwie, jak i IT i telekomunikacji. Wyjątkiem może być sektor FMCG, gdzie wyraźnie płace są o kilka tysięcy złotych wyższe.