Łatwiej o opiekę medyczną od pracodawcy

Już prawie 60 proc. firm kusi pracowników benefitami zdrowotnymi; w 2015 r. – zaledwie co czwarta. Dla pracodawcy to sposób na przyciągnięcie chętnych, dla pracowników – spore korzyści.

Publikacja: 21.07.2019 21:00

Łatwiej o opiekę medyczną od pracodawcy

Foto: Adobe Stock

– Benefity pozapłacowe to aktualnie bardzo atrakcyjna na rynku pracy karta przetargowa coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców, zarówno w celu pozyskania wykwalifikowanych specjalistów, jak i zatrzymania pracowników w firmie – mówi Anna Piśmienna, specjalista ds. potencjału ludzkiego w firmie doradczej Grant Thornton.

Obecnie już ponad 58 proc. pracodawców w Polsce w swoich ofertach obiecuje nowo zatrudnianym pracownikom benefity zdrowotne – wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton i Medicover w pierwszej połowie 2019 r. Dla porównania, w analogicznym okresie 2015 r. takimi świadczeniami kusiło tylko 24 proc. firm.

Pracodawcy najczęściej proponują abonament w prywatnej służbie zdrowia – 47 proc. przebadanych w tym roku ofert pracy zawierała informację o takim beneficie. To ponaddwukrotny wzrost w porównaniu do 2015 r., w którym odsetek ten wynosił tylko 22 proc. Drugim najczęstszym benefitem proponowanym nowym pracownikom jest pakiet sportowy, np. karta wstępu (albo zniżek) do różnych obiektów sportowych, wejściówki na siłownię oraz na basen. Sportowy benefit proponuje już 40 proc. badanych pracodawców. Przez cztery lata ich odsetek też wzrósł ponaddwukrotnie – z 19 proc. Szybko rośnie też popularność mniej typowej formy dbania o zdrowie pracowników – darmowych owoców (wzrost z 2 proc. do 10 proc. obecnie).

– Benefity zdrowotne są już wręcz traktowane przez pracowników jak standard. Jeżeli pracodawcy chcą wyróżniać się na rynku, muszą podążać za trendami i proponować mniej powszechne, ale jednak ciekawe bonusy dla poszczególnych grup pracowniczych – komentuje Anna Piśmienna.

Jak wynika z badania Grant Thorton, firmy dużo częściej oferują świadczenia zdrowotne pracownikom umysłowym niż fizycznym. I tak specjalną ofertę dla pracowników umysłowych ma 68 proc. firm, a dla tych wykonujących pracę fizyczną – 47 proc. Taka różnica nie wydaje się nieuzasadniona – tym bardziej że z „Raportu zdrowie" przygotowanego przez Medicover wynika wręcz, że to pracownicy fizyczni częściej przebywają na zwolnieniach lekarskich. Zdaniem autorów raportu tak duża różnica może wynikać z faktu, że niedobór pracowników na rynku pracy jest silniejszy w zawodach umysłowych niż fizycznych.

Zarówno benefity związane z dostępem do prywatnej opieki medycznej, jak i pakiety sportowe są częściej proponowane w firmach zajmujących się usługami lub budownictwem niż w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Zaś wśród dużych firm odsetek pracodawców kładących nacisk na zdrowie pracowników jest dwa razy większy niż w MŚP.

– Benefity pozapłacowe to aktualnie bardzo atrakcyjna na rynku pracy karta przetargowa coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców, zarówno w celu pozyskania wykwalifikowanych specjalistów, jak i zatrzymania pracowników w firmie – mówi Anna Piśmienna, specjalista ds. potencjału ludzkiego w firmie doradczej Grant Thornton.

Obecnie już ponad 58 proc. pracodawców w Polsce w swoich ofertach obiecuje nowo zatrudnianym pracownikom benefity zdrowotne – wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton i Medicover w pierwszej połowie 2019 r. Dla porównania, w analogicznym okresie 2015 r. takimi świadczeniami kusiło tylko 24 proc. firm.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wynagrodzenia
Premie i nagrody zaburzyły dane o średniej płacy. Kto dostał najwięcej?
Wynagrodzenia
Może być trudniej o podwyżkę. Wielu odczuje realny spadek swoich dochodów
Wynagrodzenia
Polacy chcą skończyć z płacowym tabu, ale nie do końca
Wynagrodzenia
Wzrośnie dofinansowanie do wynagrodzeń dla osób z niepełnosprawnościami
Wynagrodzenia
Daleko do równych zarobków kobiet i mężczyzn na Wyspach
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?