Opinia Urzędu Zamówień Publicznych

Publikacja: 17.05.2010 03:00

Kwestia dotycząca przetwarzania danych osobowych zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych nie jest regulowana szczegółowo [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=247401]ustawą Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link] ani aktami wykonawczymi do tej ustawy. Sposób wykonania obowiązku publikacyjnego wynikającego z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych a dotyczącego ogłoszeń o udzieleniu zamówienia ze względu na wymagany przez przepisy zakres informacji, w tym informacji o danych dotyczących wykonawcy, któremu zostało udzielone zamówienie, budzi u niektórych wykonawców wątpliwości dotyczące zamieszczania ich danych osobowych w związku z zakresem przedmiotowym [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166335]ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.)[/link].

Mając na względzie powyższe zagadnienie w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, iż zakresem przedmiotowym ustawy o ochronie danych osobowych objęte są wyłącznie dane dotyczące osób fizycznych. A zatem, kwestie dotyczące ograniczeń w przetwarzaniu danych osobowych nie mają zastosowania do przetwarzania informacji o innych podmiotach, w szczególności o osobach prawnych, jednostkach organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej oraz podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o przepis [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=174509]ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.)[/link] w zakresie, w jakim dane te identyfikują podmiot w obrocie gospodarczym i ściśle wiążą się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

A zatem, jeżeli przedsiębiorca, w szczególności przedsiębiorca będący osobą fizyczną, podaje swoje dane osobowe jako dane identyfikujące prowadzoną przez niego firmę, nie może jednocześnie domagać się ochrony tych danych jako osoba fizyczna, gdyż oznaczając w ten sposób swoją firmę godzi się tym samym na wykorzystywanie danych osobowych jako danych firmy, a zarazem na szersze ich ujawnianie i słabszą ochronę [b](por. wyrok NSA z dnia 28 listopada 2002 r., sygn. akt: II SA 3389/01, LEX 241604)[/b]. Mając na względzie zakres regulacji określony ustawą o ochronie danych osobowych w kontekście zakresu informacji o wykonawcy podawanych w treści ogłoszeń o udzieleniu zamówienia publicznego należy wskazać, iż prawo do ochrony danych osobowych nie ma charakteru absolutnego i ulega ograniczeniu ze względu na interes publiczny lub usprawiedliwiony interes osób trzecich. Ograniczenie takie wywodzić się powinno z przepisów prawa, do czego nawiązuje również art. 51 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D9F7B3BDC82160B83FE7276022C2C3BC?id=77990]Konstytucji RP[/link], który poprzez ust. 5 wskazuje, że zasady i tryb m.in. udostępniania niezbędnych informacji o obywatelach określa ustawa.

Niewątpliwie, ustawa Prawo zamówień publicznych, stanowi podstawę do ujawniania danych o osobie biorącej udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jako wykonawcy w myśl zasady jawności takiego postępowania określonej art. 8 ustawy, czego podstawę stanowią z kolei przepisy dotyczące ogłoszeń zamieszczanych przez zamawiających w Biuletynie Zamówień Publicznych (art. 62 ust. 2a, art. 66 ust. 2 oraz art. 95 Prawa zamówień publicznych). Zasada ta stanowi gwarancję dostępności określonych informacji o postępowaniu dla wszystkich zainteresowanych nimi podmiotów.

Podmioty deklarujące zamiar udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z założenia godzą się na określone prawem uwarunkowania związane z ich udziałem w postępowaniu, w tym na upublicznienie informacji zawierających ich dane osobowe w przypadku udzielenia im zamówienia, a w przypadku trybów: negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki także przed udzieleniem zamówienia publicznego. Tym samym, dane takie w odniesieniu do faktu publikacji nie podlegają ścisłej ochronie wynikającej z ustawy o ochronie danych osobowych.

Wymaga podkreślenia, że Urząd Zamówień Publicznych jest jedynie administratorem danych osobowych ujawnianych w ogłoszeniach o udzieleniu zamówienia; stosownie do treści art. 11 ust. 1 pkt. 1 ustawy, ogłoszenia, o których mowa w ustawie Prawo zamówień publicznych zamieszcza się w Biuletynie Zamówień Publicznych udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Ogłoszenia publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych są zamieszczane przez samych zamawiających drogą elektroniczną przy pomocy formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego Urzędu (art. 12 Prawa zamówień publicznych).

Wzory ogłoszeń określone są przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=339931]Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. Nr 12, poz. 69)[/link]. W załączniku Nr 4 został określony wzór ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, który w sekcji IV punkcie 4 ogłoszenia nakłada obowiązek zamieszczenia przez zamawiającego m.in. informacji o nazwie oraz adresie wykonawcy, któremu udzielono zamówienia, podobnie załącznik Nr 3, który zawiera wzór ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w sekcji IV: informacje o udzieleniu zamówienia przewiduje podanie nazwy i adresu wykonawcy, któremu zamawiający zamierza udzielić zamówienia.

Ustawa nie przewidywała ani obecnie nie przewiduje przy tym wyłączenia przetwarzania danych osobowych w tym zakresie na wniosek (żądanie) osoby, której dane, jako wykonawcy zamówienia, podlegają publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych. Wynika to m.in. z faktu, że ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych zamieszczane są nie przez Urząd Zamówień Publicznych, ale samodzielnie przez zamawiających a Urząd nie ma uprawnień do ingerencji w ich treść.

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadzają zatem swoiste dla tej dziedziny uregulowania związane z publikacją danych, w szczególności danych dotyczących wykonawców, którym zostały udzielone zamówienia. Stają się przez to przepisami szczególnymi w stosunku do ustawy o ochronie danych osobowych nie przewidując m.in. obowiązku uzyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

W tym zakresie należy również zwrócić uwagę na przepis art. 23 ust. 1 pkt. 2 ustawy o ochronie danych osobowych, który uprawnia do przetwarzania danych osobowych, jeżeli jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Tym samym, Urząd Zamówień Publicznych jest uprawniony do przetwarzania danych, w tym danych osobowych, ze względu na wypełnianie w ten sposób obowiązku wynikającego z przepisu prawa tj. art. 11 ust. 1 pkt. 1 Prawa zamówień publicznych oraz załącznika Nr 4 wskazanego wyżej Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych narzucającego określony wzór ogłoszenia o udzieleniu zamówienia i prowadzący do ujawnienia danych osobowych wykonawcy zamówienia.

Kwestia dotycząca przetwarzania danych osobowych zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych nie jest regulowana szczegółowo [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=247401]ustawą Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)[/link] ani aktami wykonawczymi do tej ustawy. Sposób wykonania obowiązku publikacyjnego wynikającego z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych a dotyczącego ogłoszeń o udzieleniu zamówienia ze względu na wymagany przez przepisy zakres informacji, w tym informacji o danych dotyczących wykonawcy, któremu zostało udzielone zamówienie, budzi u niektórych wykonawców wątpliwości dotyczące zamieszczania ich danych osobowych w związku z zakresem przedmiotowym [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166335]ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.)[/link].

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"