W odpowiedzi na pytanie wyjaśniamy, że zgodnie z [b]art. 55 ust. 4 zdanie 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 września 2009 roku, dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego[/b], jeżeli w okresie, w którym bezrobotny zachowuje prawo do świadczeń, wystąpi jakakolwiek okoliczność, która może mieć wpływ na prawo do świadczeń, instytucja państwa członkowskiego, do którego udał się bezrobotny (w Polsce to wojewódzki urząd pracy), niezwłocznie przesyła instytucji właściwej dokument zawierający odpowiednie informacje.

Należy jednak podkreślić, że osoba poszukująca pracy w Polsce, pobierająca transferowany zasiłek z zagranicy, zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CCC5859BA8BB8C269335074F6ECB0955?id=175876]par. 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy[/link] ma obowiązek w terminie 7 dni zawiadomić powiatowy urząd pracy o wszelkich zmianach danych zawartych w karcie rejestracyjnej.

W związku z powyższym osoba pobierająca transferowany zasiłek z zagranicy, która podjęła zatrudnienie w Polsce ma obowiązek poinformować o tym powiatowy urząd pracy, który przekaże niezwłocznie tę informację do wojewódzkiego urzędu pracy. Polska instytucja (WUP) poinformuje zagraniczną instytucję właściwą o zaistniałych okolicznościach.

Odnosząc się do pytania dotyczącego konsekwencji, jakie może ponieść osoba, która mimo iż znalazła pracę w Polsce, nadal pobiera zasiłek transferowany z zagranicy, należy wyjaśnić, że zagraniczna instytucja właściwa na podstawie swojego wewnętrznego ustawodawstwa może ubiegać się o zwrot nienależnie pobranych świadczeń od osoby, która pobierała transferowany zasiłek dla bezrobotnych.

[i]Biuro Prasowe MPiPS[/i]