Reklama

Czas polskiej dumy

Nie mamy kompleksów związanych z ojczyzną. Wbrew opiniom lewicujących elit Polacy coraz częściej manifestują dumę narodową

Aktualizacja: 08.06.2012 02:40 Publikacja: 08.06.2012 01:25

Flagi i godło narodowe wyróżniają dziś polskich kibiców

Flagi i godło narodowe wyróżniają dziś polskich kibiców

Foto: Rzeczpospolita

Euro 2012 pokazuje, że grupy uważające się za „postępowe" i „proeuropejskie" żyją na innej planecie niż większość społeczeństwa. Gdy Janusz Palikot mówi, że „przyszedł czas, by powiedzieć Polakom, że muszą się wyprzeć swojej polskości", a Maria Czubaszek uważa, że „patriotyzm stał się dramatem Polski", zwykli obywatele masowo wykupują flagi narodowe i koszulki z orłem. Symbole narodowe przyczepiają do samochodów, koszulek czy wieszają w oknach.

– Tu nie chodzi tylko o futbol, ale przede wszystkim o dobry – bo apolityczny – pretekst, by zamanifestować swoje poczucie przynależności narodowej, poczucie wspólnoty, dumy z bycia Polakiem. Takie emocje są zwłaszcza wśród młodego pokolenia Polaków coraz bardziej widoczne – mówi „Rz" dr Ireneusz Siudem, psycholog społeczny.

W Poznaniu biało-czerwone flagi, jakie można rozpiąć na balkonach, zniknęły z pó-łek sieciowego marketu Stokrotka, zanim rozpoczęto jeszcze promocyjną sprzedaż. Podobnie wygląda sprzedaż flag na stacjach benzynowych. Pojawiła się zresztą nowa moda – osłony lusterek w narodowych barwach.

– Jest coraz większe zainteresowanie młodych Polaków naszą historią, jest chęć jej przeżywania i dumy z naszych dziejów. Mniej więcej 60 – 65 proc. odwiedzających Muzeum Powstania Warszawskiego to ludzie młodzi i bardzo młodzi – mówi „Rz" Jan Ołdakowski, dyrektor placówki.

To młodzież organizuje akcje społecznościowe i marsze ku czci bohaterów, m.in. w Dniu Żołnierzy Wyklętych, oraz protestuje przeciwko ograniczeniu nauki historii. To oni – dziesiątki tysięcy internautów – powielili na portalach społecznościowych rockowy utwór „Urodziłem się w Polsce" grupy Złe Psy, gdy jego emisji odmówiła jedna ze stacji radiowych. Powodem były rzekomo ksenofobiczne słowa: „noszę dumnie polskie barwy, jak rycerze, jak żołnierze".

Reklama
Reklama

– Młode pokolenie coraz pozytywniej zaskakuje. Silnie identyfikuje się z naszym krajem, chce poznawać jego historię i demonstrować dumę narodową – mówi Mirosław Piepka, scenarzysta „Czarnego czwartku".

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama