Lekcja historii z ojcami hip-hopu

Autorzy pierwszego hiphopowego nagrania The Sugarhill Gang i sławy neosoulowej sceny z Filadelfii zagrają w stolicy

Publikacja: 18.02.2008 03:14

Lekcja historii z ojcami hip-hopu

Foto: Materiały Organizatora

Warszawa ma tylko jeden prężnie działający klub hiphopowy, w którym goszczą wielkie gwiazdy zza oceanu. W marcu do The Fresh miłośnicy czarnych brzmień powinni zajrzeć przynajmniej trzy razy.

W piątek, 7 marca, zagra DJ Kool, czyli blisko 50-letni John Bowman Junior, autor przeboju „Let Me Clear My Throat”. Występował w klubach w Waszyngtonie już na początku lat 80., w 1988 r. zaczął nagrywać albumy. Słynie z charyzmy – oczarowuje i porywa.

Wieczór z nim będzie przedsmakiem niezwykłej wizyty, jaką złożą nam w niedzielę, 16 marca, pionierzy hip-hopu.

Big Bank Hank, Master Gee i Wonder Mike, czyli The Sugarhill Gang, byli grupą, która jako pierwsza w historii zarejestrowała hiphopowy utwór w profesjonalnym studiu. Ich singiel „Rapper’s Delight” z 1979 r. był przełomowy. W całości instrumentalny, oparty na melodii „Good Times” zespołu Chic i linii basowej z „Another One Bites The Dust” Queen, w pełnej wersji miał aż 15 minut. Rozeszło się 8 milionów egzemplarzy.

Sukces oznaczał jednak początek kłopotów zespołu – proces o wynagrodzenie za wykorzystanie cudzej twórczości trwał wiele lat. Ale nowa era w dziejach rapu stała się faktem, wkrótce kontrakty nagraniowe podpisali kolejni muzycy. Zespół wydał w 1980 r. longplay „The Sugarhill Gang”, a później kilka mniejszych przebojów, m.in. „Apache” i „8th Wonder”. W 1984 r. muzycy zawiesili działalność, dopiero po 15 latach nagrali krążek z hip-hopem dla dzieci „Jump on It” i od tej pory znów koncertują.

Tego samego wieczoru w The Fresh pojawi się Kurtis Blow. Był pierwszym raperem, który podpisał umowę z dużą wytwórnią płytową. Mercury Records wydało jego „Christmas Rappin”, a potem „The Breaks”. Koncertował z Bobem Marleyem i The Clash. Później miał mniej szczęścia, ale w połowie lat 80. nagrał jeszcze arcyważny dla miłośników hip-hopu „If I Ruled The World”. Żywą legendą jest także Mele Mel, czyli Melvin Glover, główny raper i autor utworów formacji, która stworzyła podwaliny hip-hopu – The Furious Five, występującej z didżejem Grandmaster Flashem. Są autorami popularnych do dziś okrzyków włączających do zabawy publiczność oraz wczesnych nagrań, takich jak „Superrapin” czy imprezowy hit „Freedom”. W późniejszych utworach, jak „The Message”, prezentowali już tzw. świadomy rap, czyli treści społeczne. Zobaczymy też didżeja Grand Wizard Thodora, któremu przypisuje się pomysł na skreczowanie.

Po popisach filarów hiphopowej historii w wielkanocny poniedziałek, 24 marca, The Fresh zdominują Philly Sounds, czyli wyrafinowane brzmienie z Filadelfii. Rozkwitła tam neosoulowa scena, a na niej takie sławy jak Jill Scott czy grupa The Roots. Warszawę odwiedzą świetna wokalistka Jaguar Wright i raperka Bahamadia, której debiut wspierali członkowie Gang Starr. Pojawi się także Hezekiah, który nagrywa instrumentalny hip-hop, oraz DJ Statik.

Bilety w przedsprzedaży: 20 zł (Dj Kool), 80 zł (Philly Sounds), 99 zł (pionierzy hip-hopu).

Warszawa ma tylko jeden prężnie działający klub hiphopowy, w którym goszczą wielkie gwiazdy zza oceanu. W marcu do The Fresh miłośnicy czarnych brzmień powinni zajrzeć przynajmniej trzy razy.

W piątek, 7 marca, zagra DJ Kool, czyli blisko 50-letni John Bowman Junior, autor przeboju „Let Me Clear My Throat”. Występował w klubach w Waszyngtonie już na początku lat 80., w 1988 r. zaczął nagrywać albumy. Słynie z charyzmy – oczarowuje i porywa.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”