Reklama

CEC – nowe wsparcie dla biznesu branż kreatywnych w Zjednoczonym Królestwie i UE

Po pół roku od pierwszego pobrexitowego szczytu między Unią Europejską i Wielką Brytanią organizatorzy wydarzeń artystycznych, wykonawcy i ich przedstawiciele z całego kontynentu zwierają szyki stawiając na ścisłą zorganizowaną współpracę.

Publikacja: 14.12.2025 12:09

CEC – nowe wsparcie dla biznesu branż kreatywnych w Zjednoczonym Królestwie i UE

Foto: NONTARAT - stock.adobe.com

Szczyt, o którym mowa, odbył się w połowie maja. W nieco odłożonej w czasie reakcji na brak wynikających z niego oczekiwanych ułatwień dla przemysłu rozrywkowego, na początku grudnia powstał sojusz o nazwie CEC (ang. Cultural Exchange Coalition – Koalicja Wymiany Kulturalnej). W jego skład wchodzi kilkadziesiąt podmiotów z różnych branż kreatywnych: dużych i mniejszych organizacji, firm, menedżerów i artystów. Pochodzą zarówno z Wysp Brytyjskich, jak i z krajów Unii Europejskiej, w tym z Polski. Ich pełną listę można znaleźć na niedawno uruchomionej stronie internetowej CEC: https://culturecoalition.net

Rozwiązania wprowadzone po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej zawodzą artystów, publiczność i lokalizacje, w których odbywają się wydarzenia rozrywkowe. Szkodzą także wzrostowi gospodarczemu, obniżają dochody i podważają kluczowy wpływ wymiany kulturalnej. Wspólne Porozumienie (ang. Common Understanding) uzgodnione przez Wielką Brytanię i UE określa zobowiązanie do wspierania wymiany kulturalnej. CEC dąży do wywierania nacisku na przywódców politycznych, aby wywiązywali się z tego zobowiązania i negocjowali niwelowanie barier utrudniających wszechstronną wymianę kulturową, niezbędną dla gospodarek i obywateli.

Zagraniczna publiczność jest kluczowa

Steve Lamacq, prezes wchodzącej w skład CEC brytyjskiej organizacji branżowej zajmującej się muzyką na żywo LIVE (Live Music Industry Venues & Entertainment), zwrócił uwagę na kluczowy biznesowy aspekt ułatwień, o które warto walczyć, by niwelować negatywne efekty brexitu. „Budowanie publiczności poza własnymi granicami to kluczowa rzecz w karierze artysty. (...) Wszyscy zyskamy, jeśli uda nam się usunąć obecne bariery w trasach koncertowych – dla artystów i ekipy, sprzętu i gadżetów” – powiedział Lamacq.

 

Czytaj więcej

Dziś i jutro polsko-brytyjskiej współpracy gospodarczej według BPCC
Reklama
Reklama

Od strony polityczno-gospodarczej do tematu odniosła się także Marsha De Cordova, brytyjska współprzewodnicząca Parlamentarnego Zgromadzenia Partnerstwa UE–Wielka Brytania. „Dla mnie jako współprzewodniczącej EU–UK PPA, najwyższym priorytetem jest umożliwienie łatwiejszej wymiany kulturalnej i kreatywnej, a w szczególności zapewnienie artystom z Wielkiej Brytanii i UE możliwości rozwijania swoich umiejętności, prezentowania talentów i wspierania naszych gospodarek” – zadeklarowała De Cordova. „Na każde euro inwestowane w naszą obronę powinniśmy zainwestować jedno euro w kulturę” – dodał Sandro Gozi, reprezentujący UE współprzewodniczący EU–UK PPA.

Eksport polskiej muzyki

Co roku w Polsce odbywa się przynajmniej kilkaset biletowanych występów artystów ze Zjednoczonego Królestwa, których publiczność zbiorczo liczyć można w setkach tysięcy ludzi. Chociaż wykonawców z Polski występujących na Wyspach Brytyjskich dotyczą nieporównanie mniejsze wartości, to wciąż jest tu sporo niewykorzystanego potencjału. Polscy organizatorzy imprez i co bardziej znaczący artyści poprzez swoich menedżerów mogą podejmować działania zwiększające ich możliwości biznesowe na tamtym rynku również poprzez kontakt z CEC lub w szczególnych przypadkach członkostwo w tym zrzeszeniu. Dotychczas z Polski dołączyły do CEC: Music Export Poland (biuro eksportowe polskiej muzyki powołane przez ZAiKS i ZPAV), Zrzeszenie Filharmonii Polskich i Związek Zawodowy Muzyków RP.

Eksport
Oman to kolejny kraj Bliskiego Wschodu, którym zaczyna interesować się polski biznes
Eksport
BGK od ponad dziesięciu lat wspiera polskich eksporterów
Eksport
Bogate kraje Zatoki Arabskiej mocno stawiają na AI, Emiraty w szczególności
Eksport
Egipt stawia na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Eksport
Dziś i jutro polsko-brytyjskiej współpracy gospodarczej według BPCC
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama