Reklama
Rozwiń
Reklama

Konsumenci stracą możliwość składania skargi na niedozwolone klauzule w umowach

Skarga na niedozwolone klauzule w umowach możliwa jest tylko za pośrednictwem organizacji.

Publikacja: 28.08.2014 09:55

Zdarza się, że drobni przedsiębiorcy mają niedozwolone postanowienie w umowie i są szantażowani prze

Zdarza się, że drobni przedsiębiorcy mają niedozwolone postanowienie w umowie i są szantażowani przez niektóre organizacje konsumenckie i zwykłych obywateli.

Foto: www.sxc.hu

Rada Legislacyjna przy prezesie Rady Ministrów pozytywnie ocenia pomysł, by konsumentom odebrać możliwość składania skargi do sądu na niedozwolone klauzule w umowach. Taka propozycja znalazła się w projekcie założeń do nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego, nad którym pracuje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Skargi na klauzule abuzywne wniosą więc np. rzecznicy praw konsumentów i organizacje konsumenckie – choć tylko te, które mają 1000 członków i działają dwa lata.

Rada Legislacyjna w swojej opinii wskazuje, że często osoby fizyczne, kierowane jedynie motywami ekonomicznymi, wytaczają powództwa w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone – a to sytuacje szkodliwe zarówno z punktu widzenia wymiaru sprawiedliwości, jak i norm społecznych. Dlatego pozytywnie odnosi się do propozycji pozbawienia ich legitymacji procesowej. Zwraca przy tym uwagę, że nie zmniejszy to ochrony konsumentów. Będą się mogli zwrócić do organizacji konsumenckich, które złożą skargę.

Sąd rozpatrzy skargę, gdy pozew złoży organizacja konsumencka

W praktyce rzeczywiście zdarza się, że drobni przedsiębiorcy mają niedozwolone postanowienie w umowie i są szantażowani przez niektóre organizacje konsumenckie i zwykłych obywateli. Jeśli zapłacą tzw. haracz konsumencki, to pozew do sądu nie wpłynie. Szybko poprawiają wzorce umów, bo ewentualna przegrana w sądzie kosztuje więcej niż stawka za uniknięcie pozwu. Nie wszyscy są jednak za tym, by z powodu nieetycznego działania części konsumentów i organizacji  ograniczać prawa pozostałych obywateli.

Reklama
Reklama

– Pomysł, żeby odebrać konsumentom prawo do wniesienia pozwu przeciwko przedsiębiorcy stosującemu klauzule abuzywne, godzi w jeden z najskuteczniejszych instrumentów ochrony, jakie do tej pory przysługiwały każdemu konsumentowi – uważa Łukasz Szymański, radca prawny z kancelarii Wardyński i Wspólnicy. Jego zdaniem nie zastąpi tego uprawnienia działalność UOKiK, która dotyczy zbiorowych interesów konsumentów, ani wciąż rozwijająca się działalność miejskich rzeczników praw konsumentów.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama