Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy dotyczącej cyfryzacji administracji państwowej - Cyfryzacja urzędów ma optymalizować koszty, poprawić jakość i bezpieczeństwo usług publicznych, a także ułatwić życie obywatelom. Sprawy urzędowe powinniśmy załatwiać szybko i sprawnie” – przekazał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński w odniesieniu do proponowanych zmian.
Ustawa miałaby umożliwić m.in. udzielenie pełnomonictwa do spraw urzędowych, w tym np. odbioru korespondecji na poczcie elektronicznie. Służyłby do tego nowy Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, do którego bazy uzyskałyby dostęp podmioty publiczne.
Przepisy miałyby także zwiększyć bezpieczeństwo obywateli w zakresie tzw. kradzieży tożsamości - zastrzeżenie numeru PESEL ma być dostępne z poziomu aplikacji mObywatel, a szereg podmiotów prywatnych, świadczących usługi bankowe lub telekomunikacyjne będą uprawnione do zweryfikowania zgodności fotografii pochodzącej z dowodu osobistego do tej przechowywanej w Rejestrze Dowodów Osobistych. Rząd przewiduje także wprowadzenie nowych metod płatności za podatki i inne zobowiązania administracyjne.
Czytaj więcej
Dzięki Bazie Projektów Budowlanych organy administracji architektoniczno-budowlanej nie będą musiały przekazywać do organów nadzoru budowlanego projektów budowlanych umieszczonych w BPR, ponieważ organy te będą miały do nich wgląd.
Na podstawie noweli samorządy będą mogły także znieść opłaty za zdjęcia do dowodu osobistego, ale będą zobowiązane także do posiadania systemu elektrycznego zarządzania dokumentacją, które mają znacznie usprawnić ich pracę.