Więcej cyfrowych ułatwień w urzędzach dla obywateli

Cyfryzacja urzędów i instytucji publicznych to nieunikniona dla państwa przyszłość. Wprowadzane rozwiązanie przyczyniają się jednak do podniesienia komfortu korzystania z ich usług dla wielu obywateli.

Publikacja: 10.07.2023 18:22

Więcej cyfrowych ułatwień w urzędzach dla obywateli

Foto: Adobe Stock

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy dotyczącej cyfryzacji administracji państwowej - Cyfryzacja urzędów ma optymalizować koszty, poprawić jakość i bezpieczeństwo usług publicznych, a także ułatwić życie obywatelom. Sprawy urzędowe powinniśmy załatwiać szybko i sprawnie” – przekazał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński w odniesieniu do proponowanych zmian. 

Ustawa miałaby umożliwić m.in. udzielenie pełnomonictwa do spraw urzędowych, w tym np. odbioru korespondecji na poczcie elektronicznie. Służyłby do tego nowy Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, do którego bazy uzyskałyby dostęp podmioty publiczne.

Przepisy miałyby także zwiększyć bezpieczeństwo obywateli w zakresie tzw. kradzieży tożsamości - zastrzeżenie numeru PESEL ma być dostępne z poziomu aplikacji mObywatel, a szereg podmiotów prywatnych, świadczących usługi bankowe lub telekomunikacyjne będą uprawnione do zweryfikowania zgodności fotografii pochodzącej z dowodu osobistego do tej przechowywanej w Rejestrze Dowodów Osobistych. Rząd przewiduje także wprowadzenie nowych metod płatności za podatki i inne zobowiązania administracyjne. 

Czytaj więcej

Cyfryzacja wkroczyła na place budów

Na podstawie noweli samorządy będą mogły także znieść opłaty za zdjęcia do dowodu osobistego, ale będą zobowiązane także do posiadania systemu elektrycznego zarządzania dokumentacją, które mają znacznie usprawnić ich pracę. 

Online będzie możliwe złożenie wniosku o wydanie oświadczenia o braku okoliczności uniemożliwiających zawarcie związku małżeńskiego czy wydania paszportu lub paszportu tymczasowego dla dziecka przed 12. rokiem życia. 

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy dotyczącej cyfryzacji administracji państwowej - Cyfryzacja urzędów ma optymalizować koszty, poprawić jakość i bezpieczeństwo usług publicznych, a także ułatwić życie obywatelom. Sprawy urzędowe powinniśmy załatwiać szybko i sprawnie” – przekazał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński w odniesieniu do proponowanych zmian. 

Ustawa miałaby umożliwić m.in. udzielenie pełnomonictwa do spraw urzędowych, w tym np. odbioru korespondecji na poczcie elektronicznie. Służyłby do tego nowy Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, do którego bazy uzyskałyby dostęp podmioty publiczne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?