Nowe zasady etyki wynikają z zarządzenia nr 70 prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. Od 5 listopada 2011 r. ponad 120 tys. pracowników i urzędników służby cywilnej będzie musiało wziąć pod uwagę nowe obowiązki. W zarządzeniu pojawiły się bowiem cztery nowe zasady.
Pierwsza dotyczy odpowiedzialności pracownika za działanie i zaniechanie. Sprowadza się ona do tego, że na każdym etapie realizacji zadań pracownik administracji ma być gotowy do rozliczenia się z podejmowanych działań. W razie otrzymania polecenia służbowego niezgodnego z prawem ma zaś poinformować o tym przełożonych. Druga przewiduje obowiązek ochrony praw człowieka i obywatela przez urzędnika. Ma się to przyczynić do wzrostu autorytetu państwa. Zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej oznacza, że pracownik i urzędnik służby cywilnej nie może się kierować uprzedzeniami, załatwiając sprawy obywateli oraz podmiotów. Nie może też uczestniczyć w strajkach ani akcjach protestacyjnych zakłócających normalne funkcjonowanie urzędu.
Ostatnia – zasada lojalności – dotyczy lojalności nie tylko wobec państwa i rządu, ale także urzędu, w którym zatrudniony jest członek korpusu służby cywilnej. W myśl tej zasady urzędnik powinien powstrzymywać się od wygłaszania poglądów, które podważałyby zaufanie obywateli do tych instytucji.
Projektodawcy zmian przewidują, że jeszcze w tym roku będzie wydane około 3 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego na szkolenia poświęcone upowszechnianiu nowych zasad etyki wśród pracowników i urzędników służby cywilnej.
Nowe regulacje zastąpią obowiązujący dotychczas kodeks etyki korpusu służby cywilnej z 2002 r.