Nowe zasady etyczne w administracji

Od soboty urzędnicy mają zakaz wygłaszania poglądów podważających zaufanie obywateli do rządu i urzędu, w którym są zatrudnieni

Publikacja: 05.11.2011 03:59

Nowe zasady etyczne w administracji

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Nowe zasady etyki wynikają z zarządzenia nr 70 prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. Od 5 listopada 2011 r. ponad 120 tys. pracowników i urzędników służby cywilnej będzie musiało wziąć pod uwagę nowe obowiązki. W zarządzeniu pojawiły się bowiem cztery nowe zasady.

Pierwsza dotyczy odpowiedzialności pracownika za działanie i zaniechanie. Sprowadza się ona do tego, że na każdym etapie realizacji zadań pracownik administracji ma być gotowy do rozliczenia się z podejmowanych działań. W razie otrzymania polecenia służbowego niezgodnego z prawem ma zaś poinformować o tym przełożonych.  Druga  przewiduje obowiązek ochrony praw człowieka i obywatela przez urzędnika. Ma się to przyczynić do wzrostu autorytetu państwa. Zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej oznacza, że pracownik i urzędnik służby cywilnej nie może się kierować uprzedzeniami, załatwiając sprawy obywateli oraz podmiotów. Nie może też uczestniczyć w strajkach ani akcjach protestacyjnych zakłócających normalne funkcjonowanie urzędu.

Ostatnia – zasada lojalności – dotyczy lojalności nie tylko wobec państwa i rządu, ale także urzędu, w którym zatrudniony jest członek korpusu służby cywilnej. W myśl tej zasady urzędnik powinien powstrzymywać się od wygłaszania poglądów, które podważałyby zaufanie obywateli do tych instytucji.

Projektodawcy zmian przewidują, że jeszcze w tym roku będzie wydane około 3 mln zł z Europejskiego Funduszu Społecznego na szkolenia poświęcone upowszechnianiu nowych zasad etyki wśród pracowników i urzędników służby cywilnej.

Nowe regulacje zastąpią obowiązujący dotychczas kodeks etyki korpusu służby cywilnej z 2002 r.

Nowe zasady etyki wynikają z zarządzenia nr 70 prezesa Rady Ministrów w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej. Od 5 listopada 2011 r. ponad 120 tys. pracowników i urzędników służby cywilnej będzie musiało wziąć pod uwagę nowe obowiązki. W zarządzeniu pojawiły się bowiem cztery nowe zasady.

Pierwsza dotyczy odpowiedzialności pracownika za działanie i zaniechanie. Sprowadza się ona do tego, że na każdym etapie realizacji zadań pracownik administracji ma być gotowy do rozliczenia się z podejmowanych działań. W razie otrzymania polecenia służbowego niezgodnego z prawem ma zaś poinformować o tym przełożonych.  Druga  przewiduje obowiązek ochrony praw człowieka i obywatela przez urzędnika. Ma się to przyczynić do wzrostu autorytetu państwa. Zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej oznacza, że pracownik i urzędnik służby cywilnej nie może się kierować uprzedzeniami, załatwiając sprawy obywateli oraz podmiotów. Nie może też uczestniczyć w strajkach ani akcjach protestacyjnych zakłócających normalne funkcjonowanie urzędu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów