W Polsce brakuje rozwiązań gwarantujących najuboższym osobom dostępu do finansowanej przez państwo nieodpłatnej pomocy prawnej. W kwietniu z interpelacją w tej sprawie wystąpiła grupa posłów Platformy Obywatelskiej, która dopytywała, kiedy można spodziewać się przekazania odpowiedniego projektu ustawy do Sejmu oraz w jakim terminie powinien on wejść w życie.
W odpowiedzi na interpelację Michał Królikowski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości – poinformował, że w resorcie zainicjowano prace zmierzające do stworzenia systemu pomocy, który w pierwszej kolejności zapewni osobom fizycznym możliwość skorzystania z nieodpłatnej informacji prawnej, a następnie zostanie poszerzony o możliwość udzielania osobom niezamożnym dalej idącego wsparcia na etapie przedsądowym.
Jak wyjaśnia Królikowski nieodpłatnie udzielana informacja prawna ma polegać na udzielaniu informacji o treści obowiązującego prawa, o prawach i obowiązkach wynikających z obowiązujących przepisów, instytucjach właściwych do załatwienia sprawy i trybie postępowania, a także możliwości, trybie i przesłankach otrzymania bezpłatnej pomocy prawnej w poszczególnych rodzajach postępowań.
Nieodpłatna informacja prawna miałaby być dostępna dla wszystkich osób fizycznych zarówno za pośrednictwem telefonu, jak i bezpośredniej rozmowy z pracownikiem powołanej instytucji, Centrum Informacji Prawnej. Przewiduje się również, że informacje będą dostępne na specjalnie stworzonym do tego portalu internetowym.
W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają też prace nad opracowaniem systemu nieodpłatnej pomocy prawnej na etapie przedsądowym. Jak ujawnia Michał Królikowski, rozważana jest możliwość wykorzystania wyłanianych konkursowo organizacji pozarządowych oraz podmiotów profesjonalnych działających na rynku usług prawniczych, które nieodpłatnie świadczyłby pomoc prawną, działając w oparciu o umowę zawieraną z powołanym przez Ministra Sprawiedliwości podmiotem nadzorującym funkcjonowanie systemu nieodpłatnej pomocy prawnej.