- Rada gminy chce uchwalić regulamin korzystania z terenu rekreacyjnego, który ma obejmować m.in. zakaz niszczenia koszy na śmieci i ławek oraz zakaz palenia ognisk, wraz z apelem do mieszkańców o przestrzeganie tych zakazów. Czy taka treść regulaminu będzie zgodna z przepisami?
Nie.
Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) do zakresu uprawnień rady gminy należy m.in. wydawanie aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Przyjmuje się, że „obiektem" w rozumieniu tego przepisu jest przedmiot na tyle wyodrębniony w sensie fizycznym oraz nazewnictwa, że umożliwia to objęcie go regułami i zasadami postępowania właściwymi tylko dla tego przedmiotu.
Czytaj także: Komu przysługuje inicjatywa uchwałodawcza w gminie
Do obiektów użyteczności publicznej zalicza się m.in. tereny rekreacyjne, parki i tereny zieleni miejskiej (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 27 stycznia 2010 r., sygn. II SA/Go 973/09, LEX nr 584162). Uchwała rady może jednak regulować tylko sprawy przekazane radzie do unormowania upoważnieniem ustawowym. W akcie prawa miejscowego nie należy powtarzać ani tym bardziej modyfikować przepisów ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych czy rozporządzeń (por. m.in. wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 maja 2018 r., sygn. II SA/Bd 328/18, LEX nr 2511280).