Sektor usług biznesowych stawia na transformację z AI

Już trzy czwarte centrów usług biznesowych w Polsce planuje wdrożyć strategię transformacji nastawionej najczęściej na inteligentną automatyzację procesów. Jednak nadal większość z nich chce zwiększać zatrudnienie.

Publikacja: 05.06.2024 15:31

Centra usług biznesowych stwaia na nteligentną automatyzację procesów

Centra usług biznesowych stwaia na nteligentną automatyzację procesów

Foto: Adobe Stock

Około 14,5 tysiąca nowych miejsc pracy powinno w Polsce przybyć w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu w ciągu najbliższego roku. W rezultacie w I kwartale 2025 r. będzie tam pracować już 471,6 tys. osób, o ponad 3 proc. więcej niż obecnie - prognozuje Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), który podczas odbywającej się w Krakowie dorocznej konferencji ABSL Summit przedstawił najnowszy raport na temat kondycji sektora wraz z prognozą na kolejny rok.

Czytaj więcej

AI zatrzęsie rynkiem pracy. Kogo pogrąży a kto wypłynie?

Mamy już 1941 centrów usług

Pomimo niedawnych informacji o zwolnieniach grupowych w kilku dużych centrach usług biznesowych – w Infosys, PepsiCo i Aptiv (która zbulwersowała opinię publiczną i ekspertów HR sposobem rozstania z pracownikami) - sektor nadal tworzy nowe miejsca pracy. Przybyło ich również w ubiegłym roku. Według danych ABSL, w pierwszym kwartale 2024 roku branża nowoczesnych usług biznesowych zatrudniała już 457,1 tysiąca osób, czyli o 16,6 tys. więcej niż rok wcześniej (co oznacza 3,8-proc. wzrost).

- Pracownicy BPO stanowią już 7 proc. wszystkich zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw – przypomina Piotr Wierzbicki, prezes i dyrektor generalny Capgemini Global Delivery Center w Polsce, która jest liderem branży pod względem liczby pracowników. Zwraca uwagę na nowe inwestycje tego sektora. Jak wynika z danych ABSL, w I kw. tego roku działało u nas już 1941 centrów nowoczesnych usług biznesowych, co oznacza, że w 2023 r. i w pierwszym kwartale 2024 r. powstało 60 nowych centrów, w których utworzono prawie pięć tysięcy nowych miejsc pracy.

- To dobry wynik, który świadczy o wysokiej pozycji Polski na rynku i atrakcyjności dla inwestorów mimo trudności, z którym mierzą się światowe rynki- zaznacza Wierzbicki.

Czytaj więcej

Brak tych umiejętności wkrótce może pozbawić nas pracy

Więcej pracy dla specjalistów

Eksperci ABSL zwracają też uwagę na rozwój sektora, w którym maleje udział prostszej pracy transakcyjnej (przysłowiowego „wklepywania" faktur), podczas gdy rośnie udział procesów wiedzochłonnych. Takich, które wymagają co najmniej sześciu miesięcy na przeszkolenie pracownika, by osiągnął wymagany poziom wydajności.

W I kwartale b.r. ważony zatrudnieniem udział pracy wiedzochłonnej w sektorze zwiększył się do 55,5 proc. z niespełna 51 proc. dwa lata wcześniej.

Ten wzrost udziału bardziej zaawansowanych, a więc droższych procesów pomógł też pobić przychody z eksportu sektora, który w 2023 r. osiągnął wartość 36,8 mld dol. (to o 23 proc. więcej niż rok wcześniej), przy jeszcze wyższej nadwyżce handlowej, przekraczającej 15 mld dol.

Czytaj więcej

Tego powinni się uczyć przyszli menedżerowie AI

W najbliższych latach jego wartość powinna rosnąć wraz ze zwiększającym się udziałem bardziej specjalistycznych usług. Jak zaznacza raport ABSL, w tym roku udział wymagających specjalistycznej wiedzy stanowisk mid-office zwiększył się do 53 proc., podczas gdy, po raz pierwszy, proste stanowiska back-office (zapewniają podstawowe wsparcie biznesu) stanowią mniej niż połowę wszystkich miejsc pracy w sektorze.

- Długofalowe trendy są wyraźne: zmniejszanie roli procesów back-office i zwiększanie roli procesów mid-office — twierdzą eksperci ABSL. Będzie temu sprzyjać transformacja polskiego sektora usług biznesowych, która w większości przypadków jest zorientowana na inteligentną automatyzację procesów (ponad 91 proc.), ich standaryzację (80 proc.) oraz na wdrożenie lub rozszerzenie wykorzystania AI (70 proc.).

AI zmniejsza niedobór wykwalifikowanych pracowników

Jak wynika z badania ABSL, jedna czwarta ankietowanych centrów usług twierdzi, że poziom automatyzacji przekracza 30 proc., a co piąta badana firma twierdzi, że już wykorzystuje AI w swoich działach finansów, kadr i informatycznych.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody

- Sztuczna inteligencja okazała się przydatnym narzędziem do przezwyciężenia niedoboru pracowników wykwalifikowanych — zjawiska, które stanowiło częsty problem w działalności centrów w Polsce — podkreślają autorzy raportu. I zwracają uwagę, że odsetek centrów deklarujących, iż dostępność wykwalifikowanych pracowników nie stanowi żadnej przeszkody, wzrosła obecnie do prawie 18 proc. z około 8 proc. w minionym roku.

Automatyzacja wsparta AI wpływa też na plany dotyczące zatrudnienia – co prawda nadal większość (66 proc.) uczestników badania ABSL planuje w 2024 r. zwiększyć liczbę pracowników, ale tych deklaracji jest nieco mniej niż przed rokiem (74 proc.). Z kolei więcej firm zgłasza w tym roku plany ograniczenia zatrudnienia – to prawie 8 proc., wobec 3 proc. w ubiegłorocznym badaniu.

Około 14,5 tysiąca nowych miejsc pracy powinno w Polsce przybyć w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu w ciągu najbliższego roku. W rezultacie w I kwartale 2025 r. będzie tam pracować już 471,6 tys. osób, o ponad 3 proc. więcej niż obecnie - prognozuje Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), który podczas odbywającej się w Krakowie dorocznej konferencji ABSL Summit przedstawił najnowszy raport na temat kondycji sektora wraz z prognozą na kolejny rok.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Usługi
Ile Niemcy zarobią na Euro 2024? Ekonomiści podają konkretną sumę
Usługi
Polacy nie chcą rezygnować z usług pocztowych
Usługi
Poczta Polska strajkuje. Na dwie godziny wstrzymano pracę
Usługi
Gorąca sytuacja w Poczcie Polskiej. Prezes grozi pracownikom pozwami
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Usługi
Prywatny system opieki zdrowotnej zbankrutował. Musi sprzedać szpitale
Usługi
Wielki protest w Poczcie Polskiej. Pomogli górnicy i kolejarze