Sztuczna inteligencja sprzedaje samochody

Innowacyjne cyfrowe rozwiązania są już szeroko stosowanie nie tylko w sprzedaży samochodów nowych, ale coraz szybciej wkraczają także na rynek aut używanych.

Publikacja: 12.04.2024 04:30

Sprzedaż samochodów używanych musi być nie tylko wygodna, ale przede wszystkim bezpieczna. Do tego t

Sprzedaż samochodów używanych musi być nie tylko wygodna, ale przede wszystkim bezpieczna. Do tego też przyczyniają się nowe technologie, zwiększając np. możliwości wykrywania nieprawdziwych danych o pojeździe lub oszustw finansowych.

Foto: AdobeStock

Sprzedający samochody poszukują coraz bardziej efektywnych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta. Konkurencja w sprzedaży zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych, zmusza do inwestowania w cyfryzację, doskonalenia marketingu i upraszczania formalności. Digitalizacja stała się kluczowym elementem transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, które usprawniają obsługę klienta i otwierają nowe perspektywy dla dealerów i nabywców. To m.in. wirtualne salony umożliwiające klientom przeglądanie ofert, konfigurację pojazdów i nawet wirtualne testy aut. Platformy aukcyjne i wymiany samochodów umożliwiają sprzedawcom i kupującym skorzystanie z efektywnych rozwiązań, eliminując pośredników i ograniczając koszty. Usługi finansowe i leasing online skracają oczekiwanie na decyzję kredytową.

Punkt zwrotny

Menedżerowie branży motoryzacyjnej na świecie szacują, że do 2030 r. blisko 70 proc. nowych samochodów będzie kupowanych przez klientów za pośrednictwem internetowych platform sprzedaży detalicznej lub bezpośrednio od producentów samochodów. Podobnego zdania są także właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży – wynika z 24. edycji raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey”, który przedstawia wiodące trendy w branży motoryzacyjnej na świecie. Jednym z nich jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Na liście umiejętności w sektorze motoryzacyjnym, jakie zdaniem respondentów badania KMPG okażą się najistotniejsze w ciągu najbliższych kilku lat, to właśnie umiejętności związane ze sztuczną inteligencją znalazły się na pierwszym miejscu. Poszukiwani będą zwłaszcza inżynierowie oprogramowania do sztucznej inteligencji i autonomicznych systemów pojazdów – stwierdziło 25 proc. badanych menedżerów branży na świecie oraz 26 proc. w Europie.

Czytaj więcej

Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT

Według branżowego miesięcznika „Dealer” rynek motoryzacyjny jest dziś w procesie nieustannej transformacji. Ciągłe zmiany wymagają od sprzedających nie tylko aktualnej, dobrze przyswojonej wiedzy, ale również innowacyjności w podejściu do zarządzania. Sztuczna inteligencja może stać się punktem zwrotnym decydującym o skuteczności sprzedaży. Firmy, które nie włączą jej w swoje procesy, zaczną przegrywać z konkurencją, bo ta będzie działać szybciej i skuteczniej.

Szybkie zwyżki

Sztuczna inteligencja umożliwia generowanie cennych wniosków z danych, identyfikowanie trendów rynkowych, doskonalenie strategii sprzedażowych oraz tworzenie spersonalizowanych doświadczeń dla klientów. To kluczowe narzędzie, by skutecznie konkurować na rynku, dostosować się do zmieniających się preferencji i poprawiać wyniki. Jak podaje branżowy serwis Sprzedaż-24.pl, firma motoryzacyjna Regit wykorzystała sztuczną inteligencję aby przewidzieć, kto z bazy użytkowników będzie prawdopodobnie zmieniał samochodów na inny i kiedy. Efektem był wzrost sprzedaży o 27 proc. w ciągu 30 dni i redukcja kosztów operacyjnych o jedną trzecią.

– Używamy sztucznej inteligencji do zarządzania stockiem pojazdów, tj. analizy i kategoryzacji samochodów na podstawie papierowych specyfikacji. Dzięki temu możemy przetworzyć ogromne ilości danych dotyczących wersji i wyposażenia pojazdów. To nowość na rynku – informuje Katarzyna Siwek z internetowej platformy sprzedażowej Carsmile.

Innowacyjne cyfrowe rozwiązania są coraz szerzej stosowanie nie tylko w sprzedaży samochodów nowych, ale także na rynku aut używanych. Sztuczną inteligencję wykorzystuje m.in. międzynarodowa sieć autocentrów AAA Auto, gdzie nowe technologie pomagają nie tylko w sprzedaży, ale także w marketingu, obsłudze klientów, zarządzaniu skupem aut czy zapasami magazynowymi. Usprawniają m.in analizę rynków, pomiędzy którymi przenoszona jest część samochodów. Już trzy lata temu Aures Holdings, operator AAA Auto, ogłosił uruchomienie projektu Driverama, opierającego się na internetowych zakupach i sprzedaży używanych samochodów w Europie Zachodniej, mającego oferować możliwość kupna i sprzedaży samochodów klientom końcowym także poza państwami członkowskimi UE.

Dwa lata temu Auto1.com, platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych, informowała, że jej technologie i usługi do cyfryzacji działalności wykorzystuje już ponad 60 tys. dealerów w przeszło 30 krajach. Profesjonalni nabywcy mają dostęp do różnych marek sprawdzonych używanych samochodów, aby handlować nimi całkowicie online. Zarejestrowani dealerzy w całej Europie mogą kupować auta bezpośrednio na stronie Auto1.com za pomocą kilku kliknięć lub w aplikacji – 24 godziny na dobę.

Ma być bezpieczniej

Rozwój internetowej sprzedaży samochodów używanych wymaga jednak dużej wiarygodności i rzetelności tego kanału. Na całym świecie kupujący auta z drugiej ręki mają te same problemy: oszustwa dokonywane przez pozbawionych skrupułów sprzedających. Ci ostatni dla zawyżenia marży znajdują tanie pojazdy ze sfałszowanymi dokumentami, przekręconymi licznikami lub innymi ukrytymi wadami.

Dlatego sprzedaż online musi być nie tylko wygodna, ale przede wszystkim jak najbardziej bezpieczna. Do tego też przyczyniają się nowe technologie, zwiększając możliwości wykrywania oszustw finansowych. Rośnie liczba baz danych, gdzie klienci mogą znaleźć informacje o historii poszukiwanego samochodu, niebezpiecznych zdarzeniach, jak kolizje czy wypadki, co jest szczególnie ważne w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy.

Zwłaszcza że polski rynek używanych samochodów zaczął się mocno rozkręcać. Już na początku roku nastąpił spory wzrost ofert. Według sieci AAA Auto w lutym liczba sprzedawanych samochodów w ogłoszeniach internetowych, autokomisach i u dealerów samochodów używanych przekroczyła 240 tys., podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 164,8 tys.

Imponująco wygląda prywatny import samochodów z drugiej ręki stanowiący główne źródło zasilania wtórnego rynku w Polsce. W ubiegłym miesiącu zarejestrowano prawie 85,2 tys. sprowadzonych samochodów osobowych i lekkich dostawczych, o 16,1 proc. więcej niż rok wcześniej. – To jest najwyższy wynik od września 2020 r. – podkreśla Samar. Ma to wskazywać na rosnącą dostępność aut za granicą. Prognoza importu na cały 2024 r. to 870–900 tys. aut.

Jednocześnie widać osłabienie tempa wzrostu na rynku nowych aut. W marcu sprzedano 49,9 tys. samochodów osobowych, co jest wynikiem lepszym o niespełna 1 proc. (463 szt.) w porównaniu z marcem przed rokiem oraz o 8,6 proc. wyższym niż w lutym tego roku. To już 11. kolejny wzrost na polskim rynku, ale jego dynamika słabnie. Jeśli po dwóch miesiącach 2024 r. przekraczał 20 proc., to po trzech skurczył się do niespełna 13 proc. – Można przypuszczać, iż kolejne miesiące przyniosą dalsze ograniczenia poziomu wzrostu – komentował marcowe wyniki Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru. Obecna prognoza zakłada, że tegoroczny wzrost rejestracji wyniesie ok. 5 proc.

Opinia partnera cyklu:
Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO

Pierwszy kwartał roku potwierdził wysokie zapotrzebowanie na używane samochody na wszystkich rynkach, na których zajmujemy się handlem detalicznym, czyli w Polsce, Czechach i na Słowacji. Obecnie w całej grupie sprzedajemy średnio 300 samochodów dziennie. W I kwartale łączna sprzedaż sięgnęła około 26 000 aut i jest to najlepszy wynik za I kwartał w całej naszej historii od 1992 r. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku odnotowaliśmy wzrost o 12 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat od 2020 r. nasz wolumen sprzedaży w I kwartale wzrósł z 19 350 samochodów o ponad 6 600 aut. Doskonałe wyniki sprawiły, że już na początku marca osiągnęliśmy pułap sprzedaży 100 000 samochodów w ciągu 12 miesięcy, tj. od marca 2023 r.
Jakie są przyczyny tego sukcesu? Oprócz wysokiego popytu to przede wszystkim wdrożenie innowacji technologicznych, zwłaszcza generatywnej AI w marketingu i komunikacji z klientami, jak również implementacja technologii cyfrowych w ramach naszych procesów zakupowych i sprzedażowych.
Zainwestowaliśmy setki milionów koron w rozwój wewnętrznych aplikacji i wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji, zwłaszcza w ciągu ostatnich pięciu lat. Stworzyliśmy szeroką gamę aplikacji, które są już w pełni zintegrowane we wszystkich częściach naszego biznesu – nie tylko w obszarze skupu, ale także w sprzedaży, zarządzaniu zapasami magazynowymi, w marketingu czy w centrach obsługi klientów.
Nasze oprogramowanie analizuje rynek co minutę, oceniając zachodzące zmiany. Nie jest to możliwe przy zastosowaniu wyłącznie pracy ludzi. Dzięki tej analizie wiemy, który rynek potrzebować będzie takich, a nie innych marek aut. Część samochodów przenosimy między krajami (ok. 10 proc.). Ponad 70 proc. samochodów sprzedaje się w innym miejscu niż lokalizacja jego zakupu, a to już jest niezwykle istotne.
W centrum obsługi klienta stosujemy asystenta głosowego, tzw. voicebota, który dzięki generatywnej sztucznej inteligencji znacząco pomaga nam zająć się komunikacją z tzw. strefą utraconą, czyli niedoszłymi klientami, którzy nie zawarli z nami umowy i przerwali transakcję przed jej zakończeniem.
Za pomocą asystenta głosowego kupiliśmy prawie 6 000 samochodów. Łącznie sztuczna inteligencja przeprowadziła już 316 000 rozmów. Ponad 10 proc. wszystkich transakcji zakupu zrealizowanych w centrum obsługi klienta to zasługa voicebota. W obszarze sprzedaży asystent głosowy odpowiadał za łączną sprzedaż 3 000 samochodów oraz przeprowadził 180 000 rozmów. W ujęciu rok do roku odnotowaliśmy znaczący wzrost skuteczności sprzedaży od zainteresowania po zakup – w Polsce wzrost ten wyniósł 11 proc.
W naszym centrum telefonicznym pracują setki ludzi. Byliśmy przekonani, że człowiek jest niezastąpiony, kreatywny, że potrafi odpowiednio zareagować podczas rozmowy z klientem. Pojawienie się sztucznej inteligencji w ubiegłym roku zmieniło naszą opinię. Pierwsze testy dowodzą, że sztuczna inteligencja osiąga wyniki na poziomie najlepszych pracowników.
Rozszerzamy nasze działania w zakresie cyfryzacji. Nieustannie staramy się znaleźć właściwą równowagę pomiędzy wykorzystaniem komunikacji automatycznej a zaangażowaniem człowieka. Zdecydowanie jesteśmy jedynym takim podmiotem motoryzacyjnym na rynku czeskim, słowackim i polskim, który w tak dużej mierze wykorzystuje cyfrowe narzędzia w centrach komunikacji. Tegorocznym dużym wyzwaniem jest dla nas dalsze rozszerzenie zastosowań sztucznej inteligencji – zarówno w części handlowej, jak i pozahandlowej, w centrach obsługi klienta. ∑

Sprzedający samochody poszukują coraz bardziej efektywnych sposobów dotarcia do potencjalnego klienta. Konkurencja w sprzedaży zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych, zmusza do inwestowania w cyfryzację, doskonalenia marketingu i upraszczania formalności. Digitalizacja stała się kluczowym elementem transformacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Klasyczne modele handlu ustępują miejsca innowacyjnym rozwiązaniom, które usprawniają obsługę klienta i otwierają nowe perspektywy dla dealerów i nabywców. To m.in. wirtualne salony umożliwiające klientom przeglądanie ofert, konfigurację pojazdów i nawet wirtualne testy aut. Platformy aukcyjne i wymiany samochodów umożliwiają sprzedawcom i kupującym skorzystanie z efektywnych rozwiązań, eliminując pośredników i ograniczając koszty. Usługi finansowe i leasing online skracają oczekiwanie na decyzję kredytową.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Biznes
Szef PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO