Urząd skarbowy on-line: sprawy podatkowe będzie można załatwiać przez internet

Sprawy podatkowe będzie można załatwiać w e-urzędzie skarbowym. Ma być szybciej i przyjemniej.

Publikacja: 29.12.2020 08:51

Urząd skarbowy on-line: sprawy podatkowe będzie można załatwiać przez internet

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Finansów poinformowało właśnie, że jest już projekt przepisów mających zautomatyzować proces załatwiania niektórych spraw przez fiskusa. Obiecuje, że podatnicy będą mogli korzystać z nowoczesnego e-urzędu skarbowego.

Co to takiego? System teleinformatyczny zapewniający pakiet usług online. Będzie przeznaczony dla podatników, płatników (czyli podmiotów odpowiedzialnych za pobranie i odprowadzenie podatku), pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy. Umożliwi im załatwianie spraw podatkowych, głównie VAT, PIT i CIT. Za jego pomocą wypełnią swoje obowiązki, w tym zapłatę podatku. W urzędowym serwisie znajdą m.in. informacje o stanie swoich rozliczeń, statusie spraw, złożonych dokumentach. Będzie można je zaktualizować, przekazać dokumenty, złożyć pismo i dokonać płatności elektronicznych.

Czytaj także: Masz sprawę w urzędzie skarbowym? Umów wizytę online

Serwis umożliwi także wygodną, dwustronną komunikację z organami Krajowej Administracji Skarbowej.

Osoba uwierzytelniona (zalogowana) w e-urzędzie skarbowym będzie miała dostęp do informacji podatkowych, które jej dotyczą. A także spraw innych podatników, do których uzyskała upoważnienie. Ministerstwo Finansów zapewnia, że wdrożenie systemu umożliwi automatyzację wykonywanych przez fiskusa zadań. W efekcie przyspieszy ich załatwianie.

Inwestycja została uruchomiona w połowie 2019 r. i będzie prowadzona etapami, do września 2022 r. W tym czasie użytkownikom serwisu zostaną udostępnione kolejne usługi.

Przygotowany projekt zmienia wiele ustaw, m.in. ordynację podatkową, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, kodeks karny skarbowy czy kodeks postępowania cywilnego. Przykładowo, dodanie nowego przepisu w ordynacji podatkowej umożliwi wydawanie w sposób zautomatyzowany zaświadczeń.

Katalog czynności, które będą mogły być wykonywane w e-urzędzie skarbowym, określi minister finansów w rozporządzeniu.

Ministerstwo Finansów informuje, że projekt nowych przepisów zostanie skierowany do dalszych prac.

O planach obsługi podatników pisaliśmy m.in. w „Rzeczpospolitej" z 22 grudnia, w tekście dotyczącym urzędu skarbowego dla największych firm. Z kolei, jak się umówić z fiskusem w czasie epidemii koronawirusa, wyjaśnialiśmy w „Rzeczpospolitej" z 14 grudnia. Informowaliśmy, że wiele spraw można załatwić w urzędzie skarbowym drogą elektroniczną.

Ministerstwo Finansów poinformowało właśnie, że jest już projekt przepisów mających zautomatyzować proces załatwiania niektórych spraw przez fiskusa. Obiecuje, że podatnicy będą mogli korzystać z nowoczesnego e-urzędu skarbowego.

Co to takiego? System teleinformatyczny zapewniający pakiet usług online. Będzie przeznaczony dla podatników, płatników (czyli podmiotów odpowiedzialnych za pobranie i odprowadzenie podatku), pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy. Umożliwi im załatwianie spraw podatkowych, głównie VAT, PIT i CIT. Za jego pomocą wypełnią swoje obowiązki, w tym zapłatę podatku. W urzędowym serwisie znajdą m.in. informacje o stanie swoich rozliczeń, statusie spraw, złożonych dokumentach. Będzie można je zaktualizować, przekazać dokumenty, złożyć pismo i dokonać płatności elektronicznych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego