Wypłaty z OC: wciąż wiele niewiadomych

Ustanowienie zasady, że szkodę powypadkową wycenia niezależny rzeczoznawca wskazany przez poszkodowanego oraz towarzystwo ubezpieczeniowe – to postulat licznych rzeczoznawców samochodowych i prawników.

Aktualizacja: 29.10.2021 10:25 Publikacja: 29.10.2021 07:43

Wypłaty z OC: wciąż wiele niewiadomych

Foto: Adobe Stock

O tym była konferencja „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych" z udziałem ekspertów od techniki samochodowej i prawników, zorganizowana przez Uczelnię Łazarskiego oraz Automobilklub Polski.

Choć tzw. likwidacja szkód powypadkowych to rynek istotny finansowo i społecznie, wciąż wiele jego pojęć i zasad jest spornych.

Marek Woch, dyrektor w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, wskazywał, że takie podstawowe pojęcia jak wrak auta, szkoda całkowita nie są ustawowo zdefiniowane, a instytucje inaczej je widzą. Także tak ważne kwestie jak standard wyremontowania auta z polisy OC oraz ile w odszkodowaniu ubezpieczeniowym ma być kompensaty szkody, a ile prewencji i na czym ona ma polegać.

Czytaj więcej

Jak najlepiej naprawić auto w ramach odszkodowania z OC? - odpowiada sędzia Aneta Łazarska

Prof. Adam Olejniczak akcentował funkcję kompensacyjną, która dominuje tym bardziej, gdy odpowiedzialność za szkodę oparta jest na zasadzie ryzyka.

W ocenie prof. Macieja Orlickiego z UAM prewencję w relacji do formy ubezpieczeniowej należy rozumieć jako finansowe zagwarantowanie, że auto wyjedzie po naprawie równie sprawne jak przed stłuczką.

Tu otwiera się najważniejszy temat konferencji: czy można oczekiwać, że ubezpieczyciel zapłaci za remont nowymi częściami i oryginalnymi – za czym twardo opowiada się sędzia Aneta Łazarska prowadząca tę konferencję. Prof. Orlicki łagodził to oczekiwanie, odwołując się do orzeczeń SN dotyczących auta zastępczego (to też element naprawiania szkody), że ubezpieczyciel ma, owszem, pokrywać szkody, ale tylko uzasadnione, racjonalne i ma prawo minimalizować swoje koszty, proponując np. własne auto zastępcze, byle trzymało standard.

Po konferencji mają być sformułowane wnioski do ustawodawcy dotyczące poruszonych kwestii.

O tym była konferencja „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a likwidacja szkód komunikacyjnych" z udziałem ekspertów od techniki samochodowej i prawników, zorganizowana przez Uczelnię Łazarskiego oraz Automobilklub Polski.

Choć tzw. likwidacja szkód powypadkowych to rynek istotny finansowo i społecznie, wciąż wiele jego pojęć i zasad jest spornych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów