Reklama

Nie ma odszkodowania dla ekspedientki zranionej przy otwieraniu szklanej butelki

Poszkodowana powinna udowodnić, że butelka szklana z wodą gazowaną miała wadę fizyczną. I to jeszcze zanim została wprowadzona do obrotu.

Publikacja: 08.04.2013 08:51

Dorota S. była kasjerką w jednym ze sklepów w Białymstoku. W czerwcu 2010 r. trzech klientów zakupiło trzy szklane butelki wody gazowanej. Poprosili ją o otwarcie butelek. Podczas zdejmowania kapsla trzecia butelka pękła.

Ostra krawędź szkła wbiła się w lewą dłoń kasjerki. W szpitalu rozpoznano ranę ciętą kciuka lewego z częściowym uszkodzeniem ścięgna.

Kobieta domagała się od producenta wody gazowanej 20 tys. zł zadośćuczynienia. Swoje roszczenie wywodziła z odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną produktem niebezpiecznym: art. 449¹  kodeksu cywilnego oraz art. 415 k.c.

Producent wody nie uznał powództwa. Argumentował, że do wypadku mogło dojść wskutek nieumiejętnego otwierania butelki przez Dorotę S. bądź nieprawidłowego zachowania innych członków personelu w sklepie lub nieprawidłowego sposobu przechowania i przenoszenia butelek z magazynu do sklepu.

Sąd Rejonowy w Białymstoku oddalił roszczenie. Podniósł, że do stwierdzenia odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną produktem niebezpiecznym niezbędne jest wykazanie przez poszkodowanego następujących przesłanek: istnienia produktu niebezpiecznego, szkody oraz adekwatnego związku przyczynowego między normalnym używaniem produktu  a szkodą. Producent może się zaś uwolnić od odpowiedzialności za szkodę, wykazując choćby jedną z przesłanek wymienionych w art. 449 (3) k.c. Na przykład gdy właściwości niebezpieczne produktu ujawniły się po wprowadzeniu go do obrotu, chyba że wynikły one z przyczyny tkwiącej poprzednio w produkcie.

Reklama
Reklama

W tej sprawie właściwości niebezpieczne produktu ujawniły się po sprzedaży wody gazowanej w szklanych butelkach do sklepu, a Dorota S. nie udowodniła, że szkoda powstała w wyniku samoistnego pęknięcia butelki. Butelka nie została poddana żadnym ekspertyzom, które potwierdziłyby, że faktycznie posiadała wadę fizyczną (materiałową), która ujawniła się w chwili otwierania butelki i spowodowała jej samoistne pęknięcie, a tym samym doprowadziła do szkody. Butelka w ogóle nie została zabezpieczona (została wyrzucona przez ochroniarza). Nie można więc wykluczyć, że do wypadku doszło wskutek nieuwagi bądź nieumiejętnego otwierania butelki.

Wprawdzie w protokole powypadkowym  jako przyczynę pęknięcia butelki wskazano ukrytą wadę materiałową, niemniej w procesie członkowie komisji przyznali, że nie mają wykształcenia ani praktyki dotyczącej szklanych butelek, nadto nie przeprowadzili oględzin feralnej butelki. Opierali się jedynie na zeznaniach świadków.

Sąd wziął pod uwagę także przedłożone przez producenta wody atesty potwierdzające, że opakowanie szklane wody nie stanowi zagrożenia dla zdrowia człowieka, oraz certyfikat zgodności dla materiałów mających styczność z żywnością. Wyrok utrzymał w mocy Sąd Okręgowy w Białymstoku (sygnatura akt:  II Ca 12/13).

Dorota S. była kasjerką w jednym ze sklepów w Białymstoku. W czerwcu 2010 r. trzech klientów zakupiło trzy szklane butelki wody gazowanej. Poprosili ją o otwarcie butelek. Podczas zdejmowania kapsla trzecia butelka pękła.

Ostra krawędź szkła wbiła się w lewą dłoń kasjerki. W szpitalu rozpoznano ranę ciętą kciuka lewego z częściowym uszkodzeniem ścięgna.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Spadki i darowizny
Czy spadek po rodzicach zawsze dzieli się po równo? Jak dziedziczy rodzeństwo?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Sądy i trybunały
Sędzia kupił wódkę na stacji benzynowej, wypił i odjechał. SN wydał wyrok
Sądy i trybunały
Byli sędziowie i prokuratorzy bez immunitetów. Ważna uchwała Sądu Najwyższego
Sądy i trybunały
Prezes Izby Kontroli SN: spełnienie żądań ministra Żurka oznacza chaos
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Sądy i trybunały
Resort Waldemara Żurka chce przywrócić przepisy sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama