Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Z wartego prawie 73 mld zł Krajowego Programu Kolejowego zakończono przedsięwzięcia warte 13 mld zł. W realizacji są projekty za 46,5 mld zł, w przetargach – za 8,6 mld zł.

Publikacja: 02.04.2020 21:00

Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Foto: Adobe Stock

Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według Ireneusza Merchela, prezesa PKP PLK, zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów będzie niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. – W obecnej sytuacji takie działania są kluczowe dla całej gospodarki i uwzględniają wspólny interes wykonawców i zamawiającego – zaznacza Merchel.

Aktualne pozostają plany przetargowe. Spółka udostępniła wykaz postępowań, które ogłoszone zostaną do końca 2020 roku. PLK podkreśla, że inwestycje związane z modernizacją linii mają być realizowane pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem.

– Na bieżąco monitorowana jest sytuacja na wszystkich projektach. Wykonawcy działają m.in. na odcinku Warszawa–Lublin, Warszawa–Poznań, Poznań–Szczecin, Kraków Główny–Kraków Rudzice, Opole–Kędzierzyn-Koźle, Wrocław Muchobór na liniach prowadzących do trójmiejskich portów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Trwa warta 1,7 mld zł budowa tunelu Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. W Łodzi są pierwsze elementy dużej maszyny TBM, dla której budowana jest komora startowa pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Trzykilometrowy tunel będzie miał średnicę 12,7 m. Umożliwi szybszy przejazd przez centrum Łodzi, a jednocześnie poprawi efektywność połączeń kolejowych w środkowej części Polski. Dzięki budowie tunelu dworzec Łódź Fabryczna, która jest teraz dworcem końcowym, stanie się dworcem przelotowym.

Przy realizacji kontraktów zalecono specjalne środki ostrożności: ograniczenie liczby osób w komisjach i zespołach prowadzących projekty, odbiory prowadzone są oddzielnie dla każdej branży.

Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach