Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Z wartego prawie 73 mld zł Krajowego Programu Kolejowego zakończono przedsięwzięcia warte 13 mld zł. W realizacji są projekty za 46,5 mld zł, w przetargach – za 8,6 mld zł.

Publikacja: 02.04.2020 21:00

Kolej chce utrzymać tempo inwestycji

Foto: Adobe Stock

Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Według Ireneusza Merchela, prezesa PKP PLK, zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów będzie niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. – W obecnej sytuacji takie działania są kluczowe dla całej gospodarki i uwzględniają wspólny interes wykonawców i zamawiającego – zaznacza Merchel.

Aktualne pozostają plany przetargowe. Spółka udostępniła wykaz postępowań, które ogłoszone zostaną do końca 2020 roku. PLK podkreśla, że inwestycje związane z modernizacją linii mają być realizowane pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem.

– Na bieżąco monitorowana jest sytuacja na wszystkich projektach. Wykonawcy działają m.in. na odcinku Warszawa–Lublin, Warszawa–Poznań, Poznań–Szczecin, Kraków Główny–Kraków Rudzice, Opole–Kędzierzyn-Koźle, Wrocław Muchobór na liniach prowadzących do trójmiejskich portów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Trwa warta 1,7 mld zł budowa tunelu Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. W Łodzi są pierwsze elementy dużej maszyny TBM, dla której budowana jest komora startowa pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Trzykilometrowy tunel będzie miał średnicę 12,7 m. Umożliwi szybszy przejazd przez centrum Łodzi, a jednocześnie poprawi efektywność połączeń kolejowych w środkowej części Polski. Dzięki budowie tunelu dworzec Łódź Fabryczna, która jest teraz dworcem końcowym, stanie się dworcem przelotowym.

Przy realizacji kontraktów zalecono specjalne środki ostrożności: ograniczenie liczby osób w komisjach i zespołach prowadzących projekty, odbiory prowadzone są oddzielnie dla każdej branży.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta