Epidemia nie uderzyła jeszcze w inwestycje infrastrukturalne. Co prawda, firmy budowlane coraz bardziej boją się o obecność pracowników, ale Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że zarówno Krajowy Program Kolejowy, jak i inne programy inwestycyjne są i będą kontynuowane. – Pod koniec marca podpisaliśmy umowy na modernizację trzech kolejnych dworców w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w kwietniu podpisze umowy na ok. 100 mln zł – powiedział „Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Według Ireneusza Merchela, prezesa PKP PLK, zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów będzie niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym. – W obecnej sytuacji takie działania są kluczowe dla całej gospodarki i uwzględniają wspólny interes wykonawców i zamawiającego – zaznacza Merchel.
Aktualne pozostają plany przetargowe. Spółka udostępniła wykaz postępowań, które ogłoszone zostaną do końca 2020 roku. PLK podkreśla, że inwestycje związane z modernizacją linii mają być realizowane pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem.
– Na bieżąco monitorowana jest sytuacja na wszystkich projektach. Wykonawcy działają m.in. na odcinku Warszawa–Lublin, Warszawa–Poznań, Poznań–Szczecin, Kraków Główny–Kraków Rudzice, Opole–Kędzierzyn-Koźle, Wrocław Muchobór na liniach prowadzących do trójmiejskich portów – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.
Trwa warta 1,7 mld zł budowa tunelu Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. W Łodzi są pierwsze elementy dużej maszyny TBM, dla której budowana jest komora startowa pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską. Trzykilometrowy tunel będzie miał średnicę 12,7 m. Umożliwi szybszy przejazd przez centrum Łodzi, a jednocześnie poprawi efektywność połączeń kolejowych w środkowej części Polski. Dzięki budowie tunelu dworzec Łódź Fabryczna, która jest teraz dworcem końcowym, stanie się dworcem przelotowym.