We wtorek, 7 czerwca została podpisana umowa o łącznej wartości 2,4 mld złotych.
„Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Wraz z zarządcą infrastruktury kolejowej zbudujemy podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Kolejarze będą także pracowali nad przebudową największej warszawskiej stacji kolejowej” — piszą Tramwaje Warszawskie w komunikacie. Koszt części inwestycji, który finansuje stolica, to 170 mln zł.
Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania przygotowują trasę tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Z Dworca Zachodniego wagony pojadą tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Dalej trasa pobiegnie do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje skręcą do Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie tej trasy TW podpisały w styczniu 2020 roku. W 2021 roku mają być gotowe projekty i pozwolenie na budowę.
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny od stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie – 2 . Na poziomie -1 zaprojektowano korytarz łączący wszystkie perony. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Stołeczni tramwajarze pracują teraz m.in. nad odcinkiem do Wilanowa oraz nad budową nowej zajezdni na Annopolu. Warszawa zyska także nawet 213 nowych tramwajów, na które została podpisana umowa z koreańskim Hyundai Rotem w czerwcu 2019 roku.