Materia promocyjny
Jest też wskazaniem dla całego otoczenia, w tym wielu firm, co do wymagań w zakresie techniki, technologii, organizacji w procesie dochodzenia do tych celów. Dotyczy to zarówno parametrów infrastruktury, jak i parametrów taboru. Wreszcie jest przekazem dla biznesu i świata finansów powodującym ich zainteresowanie branżami objętymi strategią.
Standard obsługi
Istotna jest też kwestia określenia standardu obsługi użytkowników. Gdybyśmy mieli profesjonalną, stabilną strategię od początku pierwszej perspektywy unijnej, tj. od 2007 r., pewnie nie byłoby dzisiaj problemów, np. z potrzebą dobudowy pasów do odcinków autostrad czy dróg ekspresowych. Pewnie nie byłoby prawie 2 mld ton towarów przewożonych po drogach, a ośmiokrotnie mniej na kolei.
Stabilna strategia powoduje, że liczne firmy związane z transportem dysponują dokumentem, na podstawie którego budują swoją przyszłość, podejmując – często kosztowne – przedsięwzięcia rozwojowe.
Tendencje i potrzeby, zarówno europejskie, jak i krajowe, są jednoznaczne: musi wzrosnąć rola kolei, zarówno w przewozach pasażerów, jak i towarów. Niezależnie od poprzednich dokumentów, szczególnie mocno potrzebę tę podkreśla unijny Zielony Ład, z końca 2019 r. W zakresie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery w sektorze transportu, 0,5 proc. udziału kolei i 71,7 proc. transportu drogowego to jednoznaczne wskazanie za rozwijaniem przewozów po szynach.