Czym lata Władimir Putin? Rosjanie zaklinają rzeczywistość

Rosjanie mają coraz większe kłopoty z utrzymaniem floty samolotów. Brakuje części zamiennych i pieniędzy na ubezpieczenie zachodnich maszyn. A fabryki rosyjskie nie nadążają za popytem krajowych przewoźników.

Publikacja: 12.06.2024 14:39

Rosjanie mają coraz większe kłopoty z utrzymaniem floty samolotów

Rosjanie mają coraz większe kłopoty z utrzymaniem floty samolotów

Foto: Sputnik/Mikhail Sinitsyn/Pool

Jak w takim razie podróżuje prezydent kraju, Władimir Putin?

To pytanie jest szczególnie aktualne po katastrofach, w jakich ostatnio zginęli prezydent Iranu Ebrahim Raisi i wiceprezydent Malawi, Saulos Chilima. –Bezpiecznie – zapewnia rzecznik Kremla, Dmitrij Pieskow.

Czytaj więcej

Flota powietrzna Putina chudnie. Zużyte Tu-214 będą przewozić zwykłych Rosjan

– Cała flota, która przewozi obywateli naszego kraju, także jest serwisowana na odpowiednim poziomie. W naszym kraju obowiązują bardzo restrykcyjne zasady i są one rygorystycznie przestrzegane. Mamy od tego odpowiednie agencje, które zajmują się monitorowaniem sytuacji. I ten system działa bez zarzutu. Natomiast prezydent Rosji korzysta z maszyn krajowej produkcji. To sprawdzone i niezawodne maszyny. Oczywiście wymagają one specjalnego serwisowania, ponieważ są bardzo zaawansowane technologicznie – mówił Pieskow w rozmowie z agencją TASS.

Specjalna jednostka

Flotę, z której korzysta Putin oraz najwyżsi przedstawiciele rosyjskiej administracji, w tym szef dyplomacji Siergiej Ławrow, w czasie dalszych podróży utrzymuje specjalna jednostka wydzielona z należącej do Grupy Aerofłotu linii Rossija. Bazę do jej stworzenia stanowiła eskadra stworzona 68 lat temu. Zatrudnionych jest tam 2,5 tysiąca osób, w większości wykształconych poza Rosją inżynierów i mechaników. Do przewozu najważniejszych osób w państwie używane są samoloty Il-96 i Tu-214 oraz helikoptery Mi38.

Do roku 1956 rosyjska „wierchuszka” latała samolotami wojskowymi pilotowanymi przez wojskowych. Potem stworzono specjalną jednostkę nadzorowaną przez Aerofłot zbazowaną na moskiewskim lotnisku Wnukowo. W 1993 roku jednostka zmieniła się w nowego przewoźnika – Rossiję. W 2009 roku zdecydowano się wyłączyć z Rossiji specjalną część administrowaną przez kancelarię prezydenta, a bazę przeniesiono z Wnukowa na inne podstołeczne lotnisko – Czkałkowski.

Czytaj więcej

Bardzo kosztowne ratowanie rosyjskiego lotnictwa

Nadal jednak samoloty latają z logo Rossiji.

Maszyna, którą podróżuje Putin, została wyprodukowana w 2021 roku i bazuje na technologiach sprzed kilkunastu lat. Od innych samolotów na zewnątrz różni się jedynie dodatkowymi antenami, które umożliwiają utrzymanie stałej łączności i np. dowodzenia siłami zbrojnymi. Samolotami Il-96 latał także wcześniej Aerofłot, ale zrezygnował z nich na rzecz zachodnich maszyn, ponieważ Ił-y były zbyt głośne i paliwożerne.

A jednak niebezpiecznie

Zapewnienia Dmitrija Pieskowa o bezpiecznych podróżach zbiegły się w czasie z informacja rosyjskiego Ministerstwa Obrony, że doszło do katastrofy wojskowego samolotu w Północnej Osetii. Zginęli wszyscy znajdujący się na pokładzie, a jako powód wypadku podano „kłopoty techniczne”.

Czytaj więcej

Rosjanie wlatywali do Europy 2 lata tylnymi drzwiami. Jest zakaz UE

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO), która jest częścią ONZ, podała ostatnio, że Rosja jest jednym z czterech krajów na liście najbardziej niebezpiecznych dla podróży lotniczych. Według dostępnych statystyk w Rosji w 2023 roku miało miejsce 180 incydentów związanych z bezpieczeństwem lotów. Jest to dwukrotnie więcej, niż w 2022 roku . Ale i przed wojną także z bezpieczeństwem podróży lotniczych w tym kraju nie było najlepiej. Z informacji firmy analitycznej Aviation Safety Network wynika, że w ciągu ostatnich 20 lat w Rosji w wypadkach lotniczych zginęło więcej osób, niż w jakimkolwiek innym kraju.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne