Reklama

Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów

Narodowy przewoźnik Australii, Qantas, padł ofiarą zmasowanego ataku cyberprzestępców. Linie lotnicze wciąż badają skalę naruszenia, ale już przyznały, że jest ona „znacząca”. Wyciec mogły dane nawet 6 milionów klientów.

Publikacja: 02.07.2025 10:18

Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów

Foto: Adobe Stock

Do ataku doszło w poniedziałek, 30 czerwca. Wtedy australijskie linie lotnicze wykryły „nietypową aktywność” na platformie obsługi klienta. Zgromadzone są na niej dane sześciu milionów osób – w tym imiona, adresy e-mail, numery telefonów, daty urodzenia i numery programów lojalnościowych.

Czytaj więcej

Amerykańska firma ukarana w Wielkiej Brytanii. Nie zapobiegła atakowi hakerów

Qantas zapewnił w oświadczeniu, że po wykryciu naruszenia podjął „natychmiastowe kroki i zabezpieczył system”.

Linie lotnicze Qantas przyznają: Mogły wyciec dane milionów klientów

Narodowe linie lotnicze Australii w dalszym ciągu badają skalę cyberataku, ale już teraz spodziewają się, że odsetek skradzionych danych będzie „znaczący”. Qantas kontaktuje się z klientami, których profile mogły zostać zagrożone. Przewoźnik zapewnia, że dane paszportowe, dane kart kredytowych i osobiste informacje finansowe nie były przechowywane w systemie. Atak miał nie dotknąć też kont programów lojalnościowych, haseł ani numerów PIN użytkowników.

Qantas powiadomił o cyberataku Australijską Policję Federalną, a także Australijskie Centrum Bezpieczeństwa Cybernetycznego i Biuro Australijskiego Komisarza ds. Informacji.

Reklama
Reklama

– Szczerze przepraszamy naszych klientów i zdajemy sobie sprawę z niepewności, jaką to spowoduje – powiedziała Vanessa Hudson, prezeska grupy Qantas, cytowana przez BBC.

Czytaj więcej

Hiszpański sąd litościwy dla Ryanaira. Chodzi o kary za bagaże podręczne

Szefowa narodowego przewoźnika Australii poprosiła klientów o dzwonienie na dedykowaną linię wsparcia, jeśli mają obawy o swoje dane. Potwierdziła też, że zdarzenie nie będzie miało wpływu na działalność Qantas ani bezpieczeństwo linii lotniczych.

Jak zauważa BBC, atak nastąpił zaledwie kilka dni po tym, jak FBI wydało ostrzeżenie na platformie X, że sektor linii lotniczych jest celem grupy cyberprzestępczej Scattered Spider. W ciągu ostatnich dwóch tygodni ofiarami podobnych ataków padły amerykańskie linie lotnicze Hawaiian Airlines i kanadyjskie WestJet.

Jak zauważa BBC, atak nastąpił zaledwie kilka dni po tym, jak FBI wydało ostrzeżenie na platformie X, że sektor linii lotniczych jest celem grupy cyberprzestępczej Scattered Spider. W ciągu ostatnich dwóch tygodni ofiarami podobnych ataków padły amerykańskie linie lotnicze Hawaiian Airlines i kanadyjskie WestJet.

Do ataku doszło w poniedziałek, 30 czerwca. Wtedy australijskie linie lotnicze wykryły „nietypową aktywność” na platformie obsługi klienta. Zgromadzone są na niej dane sześciu milionów osób – w tym imiona, adresy e-mail, numery telefonów, daty urodzenia i numery programów lojalnościowych.

Qantas zapewnił w oświadczeniu, że po wykryciu naruszenia podjął „natychmiastowe kroki i zabezpieczył system”.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Polskie lotniska najlepsze w Europie. Będzie rekord odprawionych pasażerów
Transport
Największy port zbożowy Rosji sparaliżowany przez dekret Putina
Transport
Tak mało taksówek jeszcze nie było
Transport
Strajk w Air Canada uziemił już setki samolotów. Może potrwać trzy doby
Transport
Największy armator Rosji tonie. To on stworzył flotę cieni
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama