Reklama
Rozwiń

Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano

Niespełna 1 mld zł. ma kosztować rozbudowa Lotniska im. Chopina w Warszawie. Z "nowego" Okęcia pasażerowie mają latać już od sezonu letniego w 2029 r. Tymczasem właśnie został pobity rekord liczby odprawionych pasażerów jednego dnia.

Publikacja: 01.07.2025 17:44

Niespełna 1 mld zł. ma kosztować rozbudowa Lotniska im. Chopina w Warszawie

Niespełna 1 mld zł. ma kosztować rozbudowa Lotniska im. Chopina w Warszawie

Foto: Bloomberg

Ot, zwykła niedziela, 22 czerwca 2025 r. Ale na na warszawskim Okęciu odprawiła się wtedy rekordowa liczba pasażerów - ponad 84 tys., którzy mieli ze sobą 48 tys. sztuk bagażu rejestrowanego. W sumie, w ciągu pierwszego półrocza tego roku, Lotnisko im. Chopina obsłużyło 10,94 mln pasażerów, o 13 proc. więcej niż rok temu w tym samym okresie. Jeszcze szybciej rośnie cargo, bo o 19 proc. – od stycznia do końca czerwca przeładowano 52 tys. ton towarów. 

Czytaj więcej

Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu

Na Lotnisku im. Chopina lądują coraz większe samoloty

Liczba operacji w tym roku rośnie jednak wolniej niż pasażerów, tylko o 10 proc. – Oznacza to, że przylatują tutaj większe i bardziej wypełnione samoloty. To dlatego właśnie LOT, myśląc o swoim rozwoju,  do przewozów regionalnych wybrał większe maszyny i zdecydował się na Airbusy A220 – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny m.in. za branżę lotniczą oraz pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przypomina jednocześnie, że liczba operacji na Lotnisku im. Chopina jest ograniczona do 50–52 na godzinę. 

Lotnisko Chopina w Warszawie

Lotnisko Chopina w Warszawie

Foto: Adobe Stock

W maju 2025 r. wypełnienie samolotów przekroczyło 80 proc., przy średniej europejskiej na poziomie 75 proc. W czerwcu, według wstępnych danych, ten wskaźnik w Polsce będzie znacząco wyższy.

Ile będzie kosztować modernizacja Okęcia

W porównaniu z poprzednimi kosztorysami (ostatni był z grudnia 2024 r.) modernizacja stołecznego portu będzie tańsza. Ma kosztować nie 1,6 mld zł, a 940 mln zł. plus 40 proc. rezerwy na nieprzewidziane wydatki. – I jeszcze nie powiedzieliśmy tutaj ostatniego słowa. Bo cały czas monitorujemy planowane wydatki – mówi Łukasz  Chaberski, prezes Polskich Portów Lotniczych (PPL). Podkreśla, że te pieniądze się zwrócą, ponieważ jest to wkład we wzrost ruchu lotniczego, który w 2032 r. zostanie przeniesiony na CPK.

W ramach modernizacji Lotniska im. Chopina w Warszawie ma zostać rozbudowany terminal, a przepustowość lotniska ma się zwiększyć do 32 mln pasażerów rocznie. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2026 r., chociaż te przy pirsie południowym już wystartowały. 

Czytaj więcej

Schodzimy z chmur na ziemię. Co mówi nowa prognoza dla CPK?

Jak zmieni się Lotnisko im. Chopina w Warszawie 

Rozpoczęła się już również rozbudowa stanowisk postojowych. Przy pirsie południowym – wyjścia do samolotów od nr 40 – będzie ich o 83, czyli o 34 proc. więcej niż obecnie. Z północnej strony terminala jest szansa na zbudowanie kolejnych 9 przede wszystkim dla maszyn szerokokadłubowych, typu B787. Ich liczba zwiększyłaby się wtedy z 15 do 24. – W tym przypadku inwestycja będzie prowadzona po rozmowach z wojskiem, ale wszystko jest na dobrej drodze – zapewnia Łukasz Chaberski, prezes PPL.

Znacząco urośnie również powierzchnia terminala pasażerskiego – z 65 000 m2 do 189 115 m2, czyli będzie on większy o 15 proc. Prace projektowe mają zostać zakończone do końca przyszłego roku. Budowlane będą będą prowadzone sukcesywnie w latach 2026-2028. Udostępnienie pasażerom całkowicie zmodernizowanego terminala planowane jest w sezonie letnim 2029 r.

Czytaj więcej

LOT i Lotnisko Chopina odzyskują pasażerów transferowych. Muszą zapełnić CPK

– Chcemy dostarczyć infrastrukturę dostosowaną do prognozowanego ruchu pasażerskiego. Mamy 27 zadań inwestycyjnych, ale nie jest to zamknięta lista. Ruch ewoluuje i być może z niektórych zrezygnujemy. Projektowanie terminala chcemy zakończyć jak najszybciej, a wykonawca powinien zostać  wyłoniony jeszcze w tym roku. Zdecydowaliśmy się także na dialog konkurencyjny z zainteresowanymi firmami, tak aby uniknąć odwołań i protestów i wszystkie wątpliwości wyjaśnić wcześniej – powiedział Łukasz Chaberski.

W PPL trwa właśnie wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, zaczęła się także rozbiórka starego terminala — Etiudy. Przeniesiony zostanie salon dla VIP-ów, zaplanowano rekonfigurację płyty postojowej PPS-3, budowę strażnicy satelitarnej oraz wymianę 15 linii kontroli bagażu podręcznego na technologię 3D, co znacznie przyspieszy kontrolę bezpieczeństwa, bo nie trzeba będzie wyjmować elektroniki ani kosmetyczek. W programie modernizacyjnym znajdzie się jeszcze usprawnienie wjazdu i budowa parkingu samochodowego w Alei Krakowskiej 176 w Warszawie,  przygotowanie planu dekarbonizacji PPL oraz zwiększenie wydajności instalacji odwodnienia dachu na Lotnisku im. Chopina.

Ot, zwykła niedziela, 22 czerwca 2025 r. Ale na na warszawskim Okęciu odprawiła się wtedy rekordowa liczba pasażerów - ponad 84 tys., którzy mieli ze sobą 48 tys. sztuk bagażu rejestrowanego. W sumie, w ciągu pierwszego półrocza tego roku, Lotnisko im. Chopina obsłużyło 10,94 mln pasażerów, o 13 proc. więcej niż rok temu w tym samym okresie. Jeszcze szybciej rośnie cargo, bo o 19 proc. – od stycznia do końca czerwca przeładowano 52 tys. ton towarów. 

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Armagedon na lotniskach Rosji. Lecą głowy na Kremlu
Transport
Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów