Port w Szczecinie reaguje na publikacje „Rzeczpospolitej” o terminalu zbożowym

To nie wygląda tak czarno ani tak źle – napisał „Rzeczpospolitej” pełnomocnik zarządu Portu Szczecin w reakcji na artykuł o planowanej sprzedaży terminala Andreas.

Publikacja: 04.06.2024 14:18

Port w Szczecinie reaguje na publikacje „Rzeczpospolitej” o terminalu zbożowym

Foto: Adobe Stock

- To nie wygląda tak czarno, ani tak źle – napisał „Rz” pełnomocnik zarządu Portu Szczecin w reakcji na artykuł o planowanej sprzedaży terminala Andreas. Mimo, że „Rzeczpospolita” na tydzień przed publikacją tekstu wysłała pytania do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, odpowiedź dostaliśmy bardzo lakoniczną – że zarząd nie jest uprawniony do wypowiadania się nt. spółek, które działają na jego terenie. W drugim mailu był link do strategii portu z... 2014 r.

Jak wygląda przyszłość Adnreasa zdaniem portu w Szczecinie?

Jednak w kilka godzin po publikacji dostaliśmy obszerną odpowiedź, w której spółka twierdzi, że „Rzeczpospolita” opisała sprawę w sposób tendencyjny, który sprawił, że media „wykorzystują zdania artykułu do szerzenia swoich antyniemieckich fobii”.

- Temat, o którym Pani pisze jest nam doskonale znany i wcale to nie wygląda tak czarno, ani tak źle jak Pani napisała. Zmiany własnościowe w opisywanej prywatnej spółce są przez nas śledzone i jesteśmy z tą spółką w częstym kontakcie, żywo interesując się zachodzącymi w tej spółce zmianami własnościowymi – pisze Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów. Dodaje, że terminal Andreas przeładował w 2023 roku jedynie 10 proc. całkowitych przeładunków zbóż w Zachodniopomorskiem.

- Terminal Andreas nie jest jedynym, jest jednym z 8 terminali świadczących usługi obsługi zbóż w portach Szczecin i Świnoujście (dodać należy także możliwości portów morskich w Kołobrzegu czy Stepnicy tutaj pominiętych), a ich potencjał nie przekroczył 300 tys. ton, co stanowi zaledwie 7,4 proc. potencjału portów Szczecin i Świnoujście i zarazem 2,5 proc. potencjału polskich głównych portów: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście – pisze Rafał Zahorski, porównując potencjał przeładunkowy terminali zbożowych do ogólnych możliwości polskich portów (o których „Rz” w artykule nie pisała).

Przedstawiciel portu w Szczecinie nie zgadza się stanowczo z informacjami redakcji, że terminal Andreas zmieni swój profil działalności (czego nasi rozmówcy są pewni). Zdaniem przedstawiciela portu, zarząd nic o tym nie wie. - Nie jest nam również znany fakt jakoby Andreas nawet z nowym właścicielem chciał zakończyć obsługę zbóż – mowa jest o dywersyfikacji i rozszerzeniu palety ich usług, a także obsłudze innych grup towarowych – kończy pełnomocnik ds. rozwoju portów z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Czytaj więcej

Katastrofalna decyzja dla eksportu. Odwołany przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka komentuje tekst „Rzeczpospolitej”

Artykuł skomentował także na portalu X (d. Twitter) Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. - Z informacji przekazanych przez Port Szczecin i Świnoujście wynika, że prywatna firma chciałaby nabyć udziały innej prywatnej firmy znajdującej się w granicach portu. W planach ma modernizację infrastruktury magazynowej produktów sypkich oraz rozbudowę zdolności przeładunkowej na obecnym terenie – napisał Marchewka. Wiceminister podał, że obecnie w zespole portów Szczecin i Świnoujście działa prężnie 5 terminali zbożowych (pełnomocnik portów pisze o 8 terminalach) i zapewnił, że obrót zbóż na zachodnim wybrzeżu jest bezpieczny.

Marchewka dodał też, że od początku roku polskie porty notują duże wzrosty w zakresie obrotu produktów agro, w tym zbóż. Port w Gdańsku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku (od stycznia do maja 2024 r.) zwiększył obrót produktami agro o 27 proc., do 1,3 mln ton. W tym samym okresie Gdynia po wzroście o 7 proc. zanotowała wynik 2,7 mln ton, a porty Szczecin-Świnoujście zwiększyły obrót o 11 proc. do 1,02 mln ton. 

- To nie wygląda tak czarno, ani tak źle – napisał „Rz” pełnomocnik zarządu Portu Szczecin w reakcji na artykuł o planowanej sprzedaży terminala Andreas. Mimo, że „Rzeczpospolita” na tydzień przed publikacją tekstu wysłała pytania do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, odpowiedź dostaliśmy bardzo lakoniczną – że zarząd nie jest uprawniony do wypowiadania się nt. spółek, które działają na jego terenie. W drugim mailu był link do strategii portu z... 2014 r.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Polska może być akcjonariuszem Airbusa?
Transport
W jeden dzień zniknęły tysiące kierowców taxi
Transport
Paraliż dopadł taxi w Polsce. Nowe przepisy wywróciły rynek
Transport
W PKP Cargo ciągle bez porozumienia
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Transport
Taksówkowy chaos i dłuższe oczekiwanie. Wyłamał się tylko Uber
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży