Coraz więcej krajów otwiera się na Rosjan. Ale nie mają oni czym latać

Rosja mogłaby otworzyć połączenia lotnicze przynajmniej do 12 kolejnych krajów. Ale ograniczeniem jest brak samolotów, które ulegają awariom i są kłopoty z ich naprawą.

Publikacja: 18.02.2024 15:12

Coraz więcej krajów otwiera się na Rosjan. Ale nie mają oni czym latać

Foto: Bloomberg

— Rosjanie latali przed pandemią do 69 krajów, dzisiaj są to jedynie 42 kraje — powiedział na konferencji prasowej Aleksander Osaulenko, wiceprezes Rosyjskiego Związku Przemysłu Turystycznego. Wyraźnie zapomniał, że te ograniczenia są znacznie większe, bo potraktował Unię Europejską jako jeden kraj, a po odbudowie po pandemii w 2022 roku ograniczenia przyszły po inwazji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku.

Nie ukrywał jednak, że w najbliższym czasie rozważane jest uruchomienie kolejnych kierunków. — Będziemy się zastanawiać nad kolejnymi 10 nowymi krajami — powiedział.

Problemy logistyczne Rosjan

— Bo jest tak, że naprawdę wiele krajów chce z nami współpracować i otworzyć bezpośrednie połączenia, zwłaszcza jeśli chodzi o linie tradycyjne. Nie chodzi tutaj o Egipt, ale o całą Afrykę Północną oraz Azję Południowo-Wschodnią. Niestety muszę tutaj przyznać, że mamy z tym problemy logistyczne i nie jesteśmy w stanie ich rozwiązać. W prostych słowach muszę powiedzieć: nie mamy samolotów — przyznał Osaulenko.

Czytaj więcej

Przyczyny najnowszego kryzysu Boeinga. Brak kontroli jakości i masowe zwolnienia

Ciemne liczby

Rosyjskie linie lotnicze borykają się z dramatycznym brakiem części zamiennych do serwisowania maszyn importowanych, przede wszystkim boeingów i airbusów. Obaj producenci wstrzymali już 2 marca 2022 roku dostawy i kompletnych maszyn i części zamiennych do nich. Jak wynika z informacji firmy Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC) w 2023 roku w Rosji miało miejsce 81 awarii wynikających z niewłaściwego serwisowania samolotów. W 2022, kiedy eksploatowane przez Rosjan maszyny były jeszcze w relatywnie dobrym stanie, tych incydentów było 37.

— To są liczby oficjalnie podawane przez Rosjan do informacji publicznej. Ale są jeszcze „ciemne liczby”, o których opinia publiczna się nie dowiaduje — uważa Jan-Arwed Richter, założyciel JACDEC .

Analityk rynku lotniczego, Andriej Menszenin w rozmowie z „The Telegraph” przyznał, że braki części zamiennych dotyczą wszystkich typów samolotów z których korzysta rosyjskie lotnictwo cywilne.

Na lewo i nieortodoksyjnie

Oczywiście Rosjanie starają się zdobyć niezbędne komponenty wszelkimi sposobami. Według informacji JACDEC Rosjanie uciekają się do „nieortodoksyjnych metod” w pozyskiwaniu części zamiennych. Tylko w 2022 roku sprowadzili w ten sposób komponenty lotnicze produkcji amerykańskiej za 14 mld dolarów. W podobny sposób pozyskiwali części produkcji europejskiej. — Nie ma mowy o tym, żeby Airbus sprzedawał Rosjanom jakiekolwiek części zamienne. Przestrzegamy sankcji i tutaj nie ma żadnych wątpliwości. Natomiast nie mamy wpływu na to, jak funkcjonuje rynek wtórny oraz nieuczciwi pośrednicy — przyznał podczas ostatniej konferencji wynikowej Guillaume Faury, prezes Airbusa.

Oprócz części z przemytu, Rosjanie pozyskują niezbędne części zamienne kanibalizując inne maszyny, które stały się niezdatne to wykonywania operacji i zostały trwale uziemione. W ten sposób stworzyli flotę, która na świecie nazywana jest „eskadrą Frankensteina”. Ale nawet takie metody są obciążone ryzykiem. Coraz częściej dochodzi do incydentów, samoloty rosyjskich przewoźników nie są w stanie wystartować, a pasażerowie czekają po kilka dni na lotniskach.

— Rosjanie latali przed pandemią do 69 krajów, dzisiaj są to jedynie 42 kraje — powiedział na konferencji prasowej Aleksander Osaulenko, wiceprezes Rosyjskiego Związku Przemysłu Turystycznego. Wyraźnie zapomniał, że te ograniczenia są znacznie większe, bo potraktował Unię Europejską jako jeden kraj, a po odbudowie po pandemii w 2022 roku ograniczenia przyszły po inwazji na Ukrainę 24 lutego 2022 roku.

Nie ukrywał jednak, że w najbliższym czasie rozważane jest uruchomienie kolejnych kierunków. — Będziemy się zastanawiać nad kolejnymi 10 nowymi krajami — powiedział.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół