Boeing opóźnia większy rytm produkcji MAX

Koncern zakłada teraz rozpoczęcie produkcji 42 tych samolotów co miesiąc od lutego.

Publikacja: 10.12.2023 16:14

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX

Foto: Bloomberg

Pierwotny plan rozpoczęcia tego programu od nowego roku nie mógł ruszyć z powodu dostaw wadliwie wykonanych podzespołów przez jednego producenta. Nowy harmonogram zakłada dojście do 47,2 samolotów miesięcznie od czerwca do sierpnia 2024, a dojście do 52,5 maszyn co miesiąc przesunięto z grudnia 2024 na luty 2025. Boeing przewiduje dojście do poziomu produkcji sprzed pandemii 57,7 samolotów co miesiąc w październiku 2025, o trzy miesiące później od wcześniejszego planu.

Obaj najwięksi producenci, Airbus i Boeing opracowali ambitne plany zwiększenia produkcji zwłaszcza najbardziej popularnych samolotów wąskokadłubowych, ale obaj maja do czynienia z poważnymi zatorami w łańcuchach dostaw i z zakłóceniami w produkcji.

Czytaj więcej

Najmniejszy B737 MAX 7 zaakceptowany w kwietniu?

Deutsche Bank stwierdził w nocie dla inwestorów, że rozpoczęcie przez Boeinga produkcji 42 maszyn od lutego jest dobrą wiadomością, bo większość z nich przewidywała, że nastąpi to w drugim albo w trzecim kwartale — stwierdził Reuter. Realizacja takich planów zależy jednak od wielu czynników, zwłaszcza od gotowości kooperantów i często dochodzi do nanoszenia zmian w planach.

Dobrą wiadomością dla Boeinga jest także opinia wiceszefa chińskiego urzędu lotnictwa CAAC, Hu Zhenjianga wyrażona na spotkaniu w Pekinie z wiceprezydentem koncernu ds. rozwoju i wspierania klientów, Mikiem Flemingiem. Hu powiedział, że koncern jest mile widziany w Chinach pod względem rozwijania działalności w tym kraju.

Do spotkania doszło, gdy Chiny rozważają wznowienie zamówień MAX-ów po ponad 4 latach przerwy. Według Chińczyka, urząd CAAC i koncern mają za sobą 50 lat przyjaznej wymiany i współpracy, strony wypracowały bliskie stosunki robocze w wielu zakresach. Chiński rynek lotniczy ma ogromne perspektywy rozwoju, a wielkość cywilnej floty będzie stale szybko rosnąć — dodał Hu.

Pierwotny plan rozpoczęcia tego programu od nowego roku nie mógł ruszyć z powodu dostaw wadliwie wykonanych podzespołów przez jednego producenta. Nowy harmonogram zakłada dojście do 47,2 samolotów miesięcznie od czerwca do sierpnia 2024, a dojście do 52,5 maszyn co miesiąc przesunięto z grudnia 2024 na luty 2025. Boeing przewiduje dojście do poziomu produkcji sprzed pandemii 57,7 samolotów co miesiąc w październiku 2025, o trzy miesiące później od wcześniejszego planu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Przewoźnicy do rolników: Popieramy was, ale nie blokujcie przejść granicznych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Materiał partnera
LOT oknem na świat i nie tylko
Transport
Boeing wyrzucił dyrektora programu B737MAX. Bezpieczeństwo zmiast zysków?
Transport
List otwarty o CPK. Polscy eksperci sprowadzają projekt z nieba na ziemię
Transport
Jest zysk, będą nowe samoloty. LOT się rozwija, ale bez pośpiechu