160 tys. złotych za walizkę. Podobno jest tego warta

Stoimy przy taśmie bagażowej na lotnisku. Nasza walizka nie pojawia się. To koszmar każdego podróżnego.

Publikacja: 18.06.2023 15:31

Najdroższa walizka świata kosztuje niemal 160 tysięcy złotych

Najdroższa walizka świata kosztuje niemal 160 tysięcy złotych

Foto: Bloomberg

Czekają nas formalności i niepokój, czy bagaż się odnajdzie. Coraz częściej jednak producenci korzystają z nowinek technologicznych umożliwiających szybkie zlokalizowanie zagubionego bagażu. To oczywiście kosztuje. Czasami naprawdę majątek. Najdroższa podręczna walizka jaka dzisiaj jest oferowana na rynku została wyprodukowana przez ST Luxury - dział dóbr luksusowych francuskiej firmę z Tuluzy ST Composites. Kosztuje 35 tys. euro, czyli niemal 160 tysięcy złotych i jest produkowana wyłącznie na zamówienie.

Czytaj więcej

Cztery tysiące karatów ukryte w bagażu na lotnisku w Moskwie

Światło i dźwięk

Wyposażona jest m.in. w czujnik biometryczny do otwierania , najróżniejsze blokady, wreszcie alarm dźwiękowy uruchomiający się gdyby ktoś ją chciał ukraść. Wbudowany mikrochip umożliwia lokalizację walizki przez 24 godziny na dobę. Właściciel zawsze otrzyma powiadomienie na telefon, kiedy z jego bagażem „coś jest nie tak”. - Rączka walizki sama się wtedy schowa, a złodziej będzie musiał nieść ją obiema rękami. Dodatkowo zostanie uruchomiony sygnał świetlny i alarm dźwiękowy. Niemożliwe stanie się również jego otwarcie - wyjaśnia Stéphane Trento. - To nie jest walizka na podkoszulki i krawaty. Raczej na dokumenty i biżuterię - przyznaje Stéphane Trento, dyrektor generalny ST Composites i ST Luxury.

Podczas Ebace zebrał 50 zamówień, głównie z Dubaju. Na dostawę trzeba czekać od 4 do 6 miesięcy od wpłacenia pełnej kwoty. I nie ukrywa, że wejście w segment luksusu pozwolił mu wyjść z kryzysu spowodowanego w lotnictwie przez pandemię. ST Composites jest jedną z mgławicy firm dostarczających komponenty Airbusowi. - Nasze obroty, które przed pandemią wynosiły 3,5 miliona euro, spadły prawie o 50 – proc. Od razu zrozumiałem, że kryzys w lotnictwie będzie głęboki i trwały. Stąd pomysł na dywersyfikację - tłumaczył. Nie ukrywa jednak, że dywersyfikacja w przemyśle aeronautycznym jest skomplikowana. - Nie zaczniesz robić sześciokrotnie droższych rowerów wodnych tylko dlatego, że są jakości samolotów - dodaje. Stąd właśnie pomysł na luksus, gdzie - jak podkreśla cena niekoniecznie jest pierwszym wyborem konsumenta, ale chodzi o to, aby produkt był nowatorski, w czym pomaga wprowadzenie technologii lotniczej.

Czytaj więcej

Zawieszki Apple pomagały w znalezieniu bagażu. Lufthansa ich zakazuje

Można taniej

Walizki z takimi funkcjami nazywane „inteligentnymi” można kupić znacznie taniej. Na rynku bagażu królują Samsonite z tańszą marką American Tourister, Rimowa, Delsey, Tumi. Ich ceny wahają się od 150 euro w górę, nawet do tysiąca i więcej. Za takie, w których producenci wykorzystali najnowocześniejsze technologie trzeba zapłacić od 600 dolarów w górę za bagaż średniej wielkości. Wyposażone są przynajmniej w trzy funkcje kontrolowane ze smartfona, bądź iPhone. Pierwsza z nich, to wmontowana waga, pozwalająca sprawdzić ile kilo waży nasz bagaż. Druga, to zamek kontrolowany przez Bluetooth, więc bagaż możemy zamknąć, bądź otworzyć z pewnej odległości. Trzecia, to alarm, który informuje, że właściciel oddalił się od swojej walizki. Wszystkie te funkcje są zasilane z baterią (nie litowo- jonową), więc bez obaw można nadać bagaż, bez obaw, że się wyleje. Oczywiście kółka są obrotowe, a pokrywa walizki jest z kompozytu.

Są i inne rozwiązania, jak chociażby wprowadzone przez francuską firmę Kabuto z otwieranym zamkiem biometrycznie. Czyli wystarczy odcisk palca, nie trzeba pamiętać kombinacji cyfr. Wewnątrz jest bateria (również bezpieczna) o pojemności pozwalającej na na czterokrotne naładowanie smartfona i dwukrotne laptopa. Jej cena, to 720 euro. A rozwiązanie zostało zaakceptowane przez amerykańską agencję bezpieczeństwa TSA.

Czytaj więcej

Lufthansa zmienia zdanie. Zawieszki na walizki Apple AirTags dozwolone

Dyskusyjny AirTag

Tańszym rozwiązaniem ułatwiającym znalezienie zaginionego bagażu jest wymyślone przez Apple urządzenie AirTag ( ok 100 złotych za wywieszkę) pozwalające na łatwe zlokalizowanie zagubionego bagażu. Nie jest ono jednak akceptowane przez wszystkich przewoźników. Wśród tych, które nie pozwalają na nadawanie bagażu z włączonym urządzeniem są linie z grupy Lufthansy. Niemcy uznali, że stanowi ono zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu ze względu na swoją funkcję transmisji, która tak jak jest to w przypadku telefonów, czy laptopów powinna być wyłączona na czas lotu. Czyli nie spełni swojej funkcji lokalizacji bagażu, który został zagubiony.

Czytaj więcej

Apple pozwane w sprawie stalkingu. Ten gadżet szpieguje kobiety

Jeśli nie stać nas na kupno bagażu z nowinkami technologicznymi, bądź nie widzimy takiej potrzeby?  Warto jednak chociaż zadbać o to, by łatwo odróżnić go na taśmie lotniskowej. Teraz przed wakacjami  bez problemu znajdziemy  najróżniejsze wywieszki, pasy spinające , które stanowią dodatkowe zabezpieczenie.

Zagubiony bagaż potrafi zepsuć każdą podróż. A takie nieprzyjemności zdarzają się często. W 2022 roku na świecie 26 milionów pasażerów nie otrzymało swoich walizek wtedy, kiedy powinni — wynika z informacji SITA, firmy technologicznej branży lotniczej. Co to znaczy? Że na każdych 1000 pasażerów przypadło 7,6 sztuk zagubionego bagażu. Czyli było ich dwukrotnie więcej, niż rok wcześniej. Linie lotnicze zapowiadają, że ten rok będzie dla nich oznaczał powrót do przewozowych rekordów. Niestety, liczba zagubionych bagaży także wzrośnie.

Czekają nas formalności i niepokój, czy bagaż się odnajdzie. Coraz częściej jednak producenci korzystają z nowinek technologicznych umożliwiających szybkie zlokalizowanie zagubionego bagażu. To oczywiście kosztuje. Czasami naprawdę majątek. Najdroższa podręczna walizka jaka dzisiaj jest oferowana na rynku została wyprodukowana przez ST Luxury - dział dóbr luksusowych francuskiej firmę z Tuluzy ST Composites. Kosztuje 35 tys. euro, czyli niemal 160 tysięcy złotych i jest produkowana wyłącznie na zamówienie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół