Węgrzy chcą odkupić lotnisko w Budapeszcie. Ale nie mają pieniędzy

— Rząd węgierski poszukuje przyjaznego inwestora, który byłby w stanie odkupić lotnisko w Budapeszcie od obecnych właścicieli — poinformował minister rozwoju gospodarczego, Marton Nagy.

Publikacja: 04.06.2023 18:17

Węgrzy chcą odkupić lotnisko w Budapeszcie. Ale nie mają pieniędzy

Foto: Adobe Stock

Węgierski minister ujawnił, że jest zainteresowany przejęciem pakietu większościowego, ale generalnie wszystko może zostać załatwione w trybie negocjacji. W rozmowie z węgierskimi mediami minister Nagy zapewnił, że rząd rozmawia już z wieloma operatorami lotnisk, a jeden z nich pochodzi z Kataru. I że nowy współinwestor mógłby z powodzeniem zarządzać tym portem. — Lotnisko jest obiektem strategicznym i powinno być państwowe — mówił minister w wywiadzie dla InfoRadio.

Dzisiaj największym akcjonariuszem budapeszteńskiego portu (zgromadził 54,44 proc. udziałów) jest AviAlliance GmbH, dawniej Hochtief AirPort GmbH, należący do kanadyjskiego Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). Pozostałe udziały posiadają singapurski fundusz GIC oraz inny kanadyjski fundusz emerytalny Caisse de depot et placement du Quebec (CDPQ). Obie te firmy posiadają nieco ponad 21 proc. akcji. Kanadyjczycy potwierdzili, że rząd ostatnio się z nimi kontaktował i po raz kolejny wyraził chęć odkupienia lotniska z rąk prywatnych.

Czytaj więcej

Rząd USA zdecydował: British Airways ma zapłacić 1,1 mln dol. kary

Temat „odbicia” budapeszteńskiego lotniska z rąk prywatnych właścicieli jest żywy od 2010 roku, kiedy do władzy doszedł Viktor Orban. Jego partia, Fidesz miała już wtedy w programie upaństwowienie gospodarki. Rząd Orbana zaczął od bankowości, spółek energetycznych, telekomów i mediów. Potem przyszła kolej na lotnisko. Ale tutaj Viktor Orban napotkał na opór właścicieli. Jego rząd próbował różnych środków nacisku, między innymi blokował niektóre inwestycje.

Ostatecznie w roku 2021 rząd w Budapeszcie złożył AviaAlliance ofertę wykupienia udziałów. Strony nie ujawniły, o jaką kwotę chodziło, ale węgierskie media podały, że było to 4,44 mld euro. Nikt oficjalnie tego nie potwierdził, natomiast szybko się okazało, że władza nie ma wystarczających wolnych środków publicznych, aby złożyć ofertę, która zainteresowałaby Kanadyjczyków. Potem pomysł odżył w lutym 2023, a minister Nagy dostał misję odzyskania lotniska. Teraz twierdzi, że wszystko jest na najlepszej drodze, a cała transakcja ma szansę zostać zamknięta do końca tego roku.

Kanadyjczycy ze swojej strony zapewniają, że nie są zainteresowani pozbyciem się węgierskich aktywów, ale AviaAlliance musi wziąć pod uwagę wszystkie oferty, jakie się pojawią i zbadać, czy są one korzystne dla ich własnych udziałowców. W mailu wysłanym Reuterowi AviaAlliance podkreśla, że jest inwestorem długoterminowym i nie ma intencji pozbycia się dochodowych aktywów.

Zyski lotniska im Ferenca Liszta za 2022 rok wyniósł 277,7 mln euro. Nie jest planowana wypłata dywidendy, ponieważ lotnisko przez dwa pandemiczne lata operowało ze stratami.

Węgierski minister ujawnił, że jest zainteresowany przejęciem pakietu większościowego, ale generalnie wszystko może zostać załatwione w trybie negocjacji. W rozmowie z węgierskimi mediami minister Nagy zapewnił, że rząd rozmawia już z wieloma operatorami lotnisk, a jeden z nich pochodzi z Kataru. I że nowy współinwestor mógłby z powodzeniem zarządzać tym portem. — Lotnisko jest obiektem strategicznym i powinno być państwowe — mówił minister w wywiadzie dla InfoRadio.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół