Rosyjskie linie straciły wszystkie zyski przez wojnę rozpętaną przez Kreml

W roku wojny wywołanej przez Kreml na Ukrainie, rosyjskie linie lotnicze poniosły straty o równowartości 7,5 mld zł. Przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 15 proc. a towarowe aż o 60 proc. To dane oficjalne, nie można ich zweryfikować.

Publikacja: 22.04.2023 16:14

Rosyjskie linie straciły wszystkie zyski przez wojnę rozpętaną przez Kreml

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Z raportu Rosyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Transportu Lotniczego wynika, że w 2022 r. straty sektora lotniczego Rosji wyniosły 144 mld rubli (7,5 mld zł). Przychody spadły o 13 proc., wydatki - o 3 proc. Z usług przewoźników skorzystało o 15 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Ogółem linie rosyjskie przewiozły 95,2 mln osób. Dużo wyższe straty zanotował transport towarowy. Przewozy cargo spadły o 58,9 proc. do 606,3 tys. ton.

Największe straty w przewozach nastąpiły na międzynarodowych liniach lotniczych, w komunikacji z krajami spoza WNP. To efekt agresji Kremla na Ukrainę, skutkującej zamknięciem nieba dla rosyjskich przewoźników m.in. przez Unię i USA.

Czytaj więcej

Airbus się nie patyczkuje. Ostrzega firmy obsługujące rosyjskie linie lotnicze

Danych przedstawionych przez stowarzyszenie nie można zweryfikować, bo dostęp do nich utraciły zagraniczne agencje ratingowe i sektorowe. Rosjanie zapewniają, że „pomimo znacznych strat, w 2022 r. branża zdołała zapewnić stabilność finansową i ekonomiczną większości graczy”. Przyczyniły się do tego dwa czynniki: 100 miliardów rubli państwowych pieniędzy wpompowanych głównie w narodowego przewoźnika - Aerofłot i dumpingowa ulga podatkowa na paliwo do silników samolotowych.

Kommersant przypomina, że UE i USA nałożyły sankcje na rosyjski przemysł lotniczy w odpowiedzi na rozpętaną przez Rosję wojnę na Ukrainie. Przewoźnicy stracili możliwość oficjalnego użytkowania i serwisowania leasingowanych samolotów europejskich i amerykańskich, eksportu produktów technicznych, a już wydzierżawione samoloty musiały zostać zwrócone leasingodawcy.

Czytaj więcej

Aerofłot odkupił już 8 airbusów i 10 boeingów. Chce kupić kolejne

Linie ich nie zwróciły, a kremlowski reżim zagrabił, przepisując na swój rejestr i udzielając swoich certyfikatów. Wobec braku dostępu do zachodnich części zamiennych, linie zaczęły rozbierać na części starsze egzemplarze. Wywołało to niepokój wielu państw o bezpieczeństwo lotów. Doszło do wypadków - w większości na trasach krajowych, na których obecnie koncentruje się rosyjski ruch lotniczy.

Na tle masowych aresztowań samolotów rosyjskich linii w zagranicznych portach, Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaleciła rosyjskim przewoźnikom wstrzymanie lotów za granicę. Równolegle Unia zamknęła niebo dla samolotów zarejestrowanych w Rosji.

Z raportu Rosyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Transportu Lotniczego wynika, że w 2022 r. straty sektora lotniczego Rosji wyniosły 144 mld rubli (7,5 mld zł). Przychody spadły o 13 proc., wydatki - o 3 proc. Z usług przewoźników skorzystało o 15 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Ogółem linie rosyjskie przewiozły 95,2 mln osób. Dużo wyższe straty zanotował transport towarowy. Przewozy cargo spadły o 58,9 proc. do 606,3 tys. ton.

Największe straty w przewozach nastąpiły na międzynarodowych liniach lotniczych, w komunikacji z krajami spoza WNP. To efekt agresji Kremla na Ukrainę, skutkującej zamknięciem nieba dla rosyjskich przewoźników m.in. przez Unię i USA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?