Rosyjskie linie straciły wszystkie zyski przez wojnę rozpętaną przez Kreml

W roku wojny wywołanej przez Kreml na Ukrainie, rosyjskie linie lotnicze poniosły straty o równowartości 7,5 mld zł. Przewozy pasażerskie zmniejszyły się o 15 proc. a towarowe aż o 60 proc. To dane oficjalne, nie można ich zweryfikować.

Publikacja: 22.04.2023 16:14

Rosyjskie linie straciły wszystkie zyski przez wojnę rozpętaną przez Kreml

Foto: Alessia Pierdomenico/Bloomberg

Z raportu Rosyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Transportu Lotniczego wynika, że w 2022 r. straty sektora lotniczego Rosji wyniosły 144 mld rubli (7,5 mld zł). Przychody spadły o 13 proc., wydatki - o 3 proc. Z usług przewoźników skorzystało o 15 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Ogółem linie rosyjskie przewiozły 95,2 mln osób. Dużo wyższe straty zanotował transport towarowy. Przewozy cargo spadły o 58,9 proc. do 606,3 tys. ton.

Największe straty w przewozach nastąpiły na międzynarodowych liniach lotniczych, w komunikacji z krajami spoza WNP. To efekt agresji Kremla na Ukrainę, skutkującej zamknięciem nieba dla rosyjskich przewoźników m.in. przez Unię i USA.

Czytaj więcej

Airbus się nie patyczkuje. Ostrzega firmy obsługujące rosyjskie linie lotnicze

Danych przedstawionych przez stowarzyszenie nie można zweryfikować, bo dostęp do nich utraciły zagraniczne agencje ratingowe i sektorowe. Rosjanie zapewniają, że „pomimo znacznych strat, w 2022 r. branża zdołała zapewnić stabilność finansową i ekonomiczną większości graczy”. Przyczyniły się do tego dwa czynniki: 100 miliardów rubli państwowych pieniędzy wpompowanych głównie w narodowego przewoźnika - Aerofłot i dumpingowa ulga podatkowa na paliwo do silników samolotowych.

Kommersant przypomina, że UE i USA nałożyły sankcje na rosyjski przemysł lotniczy w odpowiedzi na rozpętaną przez Rosję wojnę na Ukrainie. Przewoźnicy stracili możliwość oficjalnego użytkowania i serwisowania leasingowanych samolotów europejskich i amerykańskich, eksportu produktów technicznych, a już wydzierżawione samoloty musiały zostać zwrócone leasingodawcy.

Czytaj więcej

Aerofłot odkupił już 8 airbusów i 10 boeingów. Chce kupić kolejne

Linie ich nie zwróciły, a kremlowski reżim zagrabił, przepisując na swój rejestr i udzielając swoich certyfikatów. Wobec braku dostępu do zachodnich części zamiennych, linie zaczęły rozbierać na części starsze egzemplarze. Wywołało to niepokój wielu państw o bezpieczeństwo lotów. Doszło do wypadków - w większości na trasach krajowych, na których obecnie koncentruje się rosyjski ruch lotniczy.

Na tle masowych aresztowań samolotów rosyjskich linii w zagranicznych portach, Federalna Agencja Transportu Lotniczego zaleciła rosyjskim przewoźnikom wstrzymanie lotów za granicę. Równolegle Unia zamknęła niebo dla samolotów zarejestrowanych w Rosji.

Z raportu Rosyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Transportu Lotniczego wynika, że w 2022 r. straty sektora lotniczego Rosji wyniosły 144 mld rubli (7,5 mld zł). Przychody spadły o 13 proc., wydatki - o 3 proc. Z usług przewoźników skorzystało o 15 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej. Ogółem linie rosyjskie przewiozły 95,2 mln osób. Dużo wyższe straty zanotował transport towarowy. Przewozy cargo spadły o 58,9 proc. do 606,3 tys. ton.

Największe straty w przewozach nastąpiły na międzynarodowych liniach lotniczych, w komunikacji z krajami spoza WNP. To efekt agresji Kremla na Ukrainę, skutkującej zamknięciem nieba dla rosyjskich przewoźników m.in. przez Unię i USA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd