Ceną wywoławcza to 187,57 mln hrywien, czyli 5,1 mln dolarów.
Nie jest to pierwsza taka oferta SPF, który sprzedał wcześniej port Ust-Dunajsk za 200 mln hrywien. Cena wywoławcza potroiła się wtedy podczas aukcji.
Czytaj więcej
Firmy ubezpieczeniowe mogą wycofać się z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Dotyczy to zwłaszcza samolotów latających na Ukrainę bądź statków pływających po Morzu Czarnym.
„Fundusz Mienia Państwowego przeprowadzi aukcję prywatyzacyjną portu morskiego Biełgorod-Dniestrowski. W ostatnich latach port przynosił znaczne straty. Ale od 2022 roku pełni ważną rolę jako centrum logistyczne dla portów na Dunaju” – cytują ukraińskie media szefa SPF Rustema Umerowa. Jego zdaniem Biełgorod-Dniestrowski ma ogromny potencjał jako wsparcie logistyczne dla ukraińskiego eksportu, ale potrzebuje inwestycji i rozwoju. Dlatego powinien mieć nowego właściciela.
W latach 2019-2021 strata netto portu wahała się od około 23,5 mln do 28,5 mln hrywien rocznie i wyniosła 2,9 mln hrywien w okresie styczeń-wrzesień 2022 r. — podaje SPF.
Port, którego władze ukraińskie gotowe są się pozbyć zawiesił działalność wczesną wiosną 2022 roku. Otworzył się ponownie po kilku tygodniach przerwy jako centrum transportowo-logistyczne dla pobliskich portów ukraińskich: portów Izmaił, Reni i Ust-Dunajsk. Na terenie centrum transportowo-logistycznego znajdują się magazyny towarowe o powierzchni 180 tys. A samo centrum świadczy pełen zakres usług celnych w zakresie obsługi ładunków.
Port Biełgorod-Dniestrowski jest połączony z rozległą sieć linii kolejowych mogących pomieścić 60 wagonów, a na jego terenie znajduje się kryty parking TIR na 200 pojazdów.
Czytaj więcej
Rosja może nie przedłużyć porozumienia w sprawie eksportu zboża przez Morze Czarne, aby wywołać na świecie groźbę głodu i ruchy migracyjne.
W maju 2022 r. w Biełgorodzie- Dniestrowskim ruszyła spedycja zboża oraz przeładunek rudy żelaza i wyrobów metalowych. W ciągu sześciu miesięcy od wznowienia działalności port przeładował 100 razy więcej towarów w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Przyjął ponad 10 000 samochodów ciężarowych i wysłał koleją 4 000 wagonów z towarami, odciążając w ten sposób infrastrukturę drogową.
Port Biełgorod-Dniestrowski specjalizuje się w przeładunkach drewna, nawozów mineralnych, rudy żelaza, wyrobów metalowych oraz zboża. Jest również ważnym zapleczem dla ukraińskiej branży budowlanej, więc jego znaczenie wzrośnie po zakończeniu wojny.
Statki podchodzą do Biełgorodu kanałem od strony morskiej ujścia Dniestr-Caregorodskoje o długości 1,5 km oraz od odcinka Dniestr-Liman o długości 14,5 km. Długość kanału wynosi 3 km.