To samo brytyjskie biuro architektoniczne wygrało w listopadzie 2022 przetarg na wykonanie Masterplanu dla Lotniska Solidarność w Baranowie, fragment projektu CPK. Dla Foster and Partners jest to kolejny projekt w Arabii Saudyjskiej. Wcześniej to biuro zaprojektowało trzy lotniska i kilka stacji kolejowych.

Podobnie, jak jest to w przypadku Lotniska Solidarność, rozbudowany port w Rijadzie ma zapewnić pasażerom bezproblemową podróż, łatwe i bezstresowe przesiadki.

Saudyjczycy mają wielkie ambicje zbudowania w swojej stolicy wielkiego centrum przesiadkowo-przeładunkowego, które łączyłoby wschód z zachodem. Na razie taką rolą w regionie Bliskiego Wschodu pełni lotnisko w Dubaju, z którym konkuruje katarska Doha. Rząd w Rijadzie wierzy jednak, że rozbudowując lotniczą infrastrukturę, umożliwi zwiększenie udziału usług w gospodarce tego kraju, ożywi się turystyka i branża transportowa. Na razie 46 proc. w PKB wypracowuje sektor wydobywczy ropy i gazu.

Saudyjczycy mają ambicje, aby port im. Króla Salmana był jednym z największych lotnisk na świecie. Ma zajmować powierzchnię około 57 km kwadratowych, z sześcioma równoległymi pasami startowymi i przejmie istniejące już terminale im. króla Khalida. W ramach rozszerzonego projektu budowy aerocity obejmie również 12 km² infrastruktury lotniskowej, mieszkalnej i rekreacyjnej, punktów sprzedaży detalicznej i nieruchomości logistycznych.

Lotnisko w Rijadzie ma obsłużyć nawet 120 milionów podróżnych do 2030 roku i 185 milionów podróżnych 5 lat później. Możliwości przeładunków cargo w roku 2050 mają sięgnąć 3,5 mln ton.

Arabia Saudyjska nie ma problemów z dostawami energii ani teraz, ani nie będzie miała w przyszłości, ale projektanci zostali zobowiązani do postawienia na zrównoważony rozwój. To dlatego nowe lotnisko uzyska certyfikat LEED Platinum dzięki włączeniu do swojego projektu najnowocześniejszych ekologicznych inicjatyw i będzie zasilane wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Wartość umowy, jaką Foster and Partners podpisało ze Spółką CPK (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku. Ta oferta została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, oraz Kohn Pedersen Fox (KPF). Trzy z tych konsorcjów ubiegało się o projekt saudyjski.