Artur Soboń: Rząd nie zrezygnuje z CPK, to projekt cywilizacyjny

Rząd nie wycofa się z planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceminister finansów Artur Soboń powiedział „Rzeczpospolitej”, że jest to nie tylko projekt cywilizacyjny, ale także zwykła konieczność

Publikacja: 18.11.2022 12:15

Artur Soboń, wiceminister finansów

Artur Soboń, wiceminister finansów

Foto: TV.RP.PL

- Nie ma takiego planu. To projekt cywilizacyjny, który podniesie poziom konkurencyjności Polski w Europie, jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury – powiedział w Artur Soboń, wiceminister finansów, w rozmowie z Michałem Kolanką.

- Podniesie on również jakość oraz dostępność infrastruktury komunikacyjnej dla Polaków. Ale to także zwyczajna konieczność. Dziś mamy Okęcie, czyli lotnisko, które jest w mieście i które nie ma żadnych szans na to, żeby dalej się rozwijać – podkreślił w rozmowie wiceminister finansów.

Czytaj więcej

Fermentu wokół CPK ciąg dalszy

Centralny Port Komunikacyjny (CPK), to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący transport, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości około 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 30 km2 ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu ma być w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W rejonie CPK ma powstać także Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. Według założeń, CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnił w piątek 18 listopada, że pierwsi pasażerowie skorzystają z CPK w 2028 r. Wiceminister przyznał, że harmonogram inwestycji jest "bardzo ambitny". - Jak dotąd harmonogram udaje się nam dotrzymać – zapewnił w Programie 1 Polskiego Radia. Horała powiedział tez, że rozpoczęcie budowy CPK planowane jest na połowę 2023 roku. Zakończenie budowy, prac budowlanych planowane jest na rok 2027.

Czytaj więcej

„Porty Lotnicze” łączą się z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Ma być lepsze zarządzanie

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Na początku listopada pojawiły się informacje, że realizacja projektu CPK może stanąć pod znakiem zapytania z powodu cięć w finansach publicznych. Portal wprost.pl poinformował, powołując się na polityka z otoczenia Jarosława Kaczyńskiego, że nie będzie kontynuacji programu inwestycji strategicznych. - Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego stoi pod znakiem zapytania - twierdził informator portalu.

Czytaj więcej

Trzy nowe pomysły na projekt CPK

Marcin Horała, rządowy pełnomocnik ds. budowy CPK, przyznał, że niektóre elementy projektu zostaną opóźnione, ale sam plan budowy CPK nie zostanie zawieszony. Także przedstawiciele rządu zdementowali informacje wprost.pl. – Parafrazując Marka Twaina: pogłoski o zamknięciu CPK są zdecydowanie przesadzone – zapewniał też szef spółki CPK Mikołaj Wild.

- Nie ma takiego planu. To projekt cywilizacyjny, który podniesie poziom konkurencyjności Polski w Europie, jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury – powiedział w Artur Soboń, wiceminister finansów, w rozmowie z Michałem Kolanką.

- Podniesie on również jakość oraz dostępność infrastruktury komunikacyjnej dla Polaków. Ale to także zwyczajna konieczność. Dziś mamy Okęcie, czyli lotnisko, które jest w mieście i które nie ma żadnych szans na to, żeby dalej się rozwijać – podkreślił w rozmowie wiceminister finansów.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej