Nowy rosyjski pomysł. To piloci powinni serwisować samoloty

W Rosji jest zbyt wielu bezrobotnych pilotów i trzeba dla nich znaleźć jakieś zajęcie, żeby nie wyjeżdżali za granicę. Ministerstwo Przemysłu i Handlu ma pomysł, co trzeba zrobić.

Publikacja: 18.09.2022 11:13

Nowy rosyjski pomysł. To piloci powinni serwisować samoloty

Foto: Bloomberg

Rosyjscy piloci nie powinni bezczynnie czekać, aż transport lotniczy znów zacznie się rozwijać. — Niech staną się mechanikami i nauczą się, jak serwisować samoloty — powiedział „Komsomolskiej Prawdzie”, rosyjski wiceminister przemysłu i handlu, Oleg Boczarow. Tę wypowiedź wyemitował także kanał telewizyjny Telegramu — „Awiatorszczyna”.

— Mamy takie plany, żeby razem z naszym ministerstwem przygotować i certyfikować pilotów jako uniwersalnych specjalistów od lotnictwa. Tak, aby byli w stanie po dolocie w jakieś miejsce dokonać drobiazgowego przeglądu maszyny, którą doprowadzili, a jeśli niezbędne są jakieś naprawy, to żeby je wykonywali — opowiadał o swoim pomyśle Boczarow. Minister wyjaśnił później, że chodzi mu przede wszystkim o pilotach wykonujących połączenia regionalne, z mniejszych lotnisk i latających na niewielkie odległości. Miałoby dotyczyć na przykład takich samolotów, jak dwusilnikowy śmigłowy Baikal Antonow An-2 i że chodzi o wymiany modułów, a nie skomplikowane naprawy, chociaż musieliby na przykład zmieniać konfiguracje kabin. Pomysły ministra spotkały się z krytyką rosyjskich mediów. Także dlatego, że Baikala jeszcze nie ma na rynku i żadna linia nie operuje takimi maszynami.

Czytaj więcej

Francuzi paraliżują europejskie niebo. I będą kolejne strajki

Nie zmienia to faktu, że Rosjanie mają coraz większe kłopoty z utrzymaniem swojej floty w stanie gotowości do wykonywania operacji lotniczych. Tych jest coraz mniej, pojawiły się kłopoty finansowe i ludzie tracą pracę. Na bezrobociu jest już 13 proc. rosyjskich pilotów, którzy latali samolotami pasażerskimi przed inwazją na Ukrainę.

A według danych ministerstwa miesięcznie przynajmniej 70 wykwalifikowanych pilotów znajduje pracę za granicą. Tylko rosyjska linia Volga-Dnepr wyspecjalizowana w przewozie ładunków zmuszona została do zwolnienia 200 pilotów, ponieważ zachodnie sankcje wyłączyły ją z rynku. Kłopoty ma także Aerofłot, który właśnie poinformował, że nie będzie już publikował wyników finansowych i przewozowych. A to może oznaczać, że są one fatalne, ponieważ tak robią przewoźnicy znajdujący się w kłopotach.

Tym pilotom, którzy jeszcze latają, zaleca się oszczędne używanie hamulców, tak aby tarcze mniej się zużywały i zwracali uwagę na inne części, bo zamienników do nich nie ma. Te można tylko wymontować z uziemionych zachodnich maszyn, które coraz częściej służą jako „magazyny” części zamiennych. W maju 2022 zostało zmienione prawo, tak aby mechanicy samolotowi mogli korzystać z komponentów, które nie są certyfikowane, co dramatycznie obniżyło wcześniejsze wymogi bezpieczeństwa.

Rosyjscy piloci nie powinni bezczynnie czekać, aż transport lotniczy znów zacznie się rozwijać. — Niech staną się mechanikami i nauczą się, jak serwisować samoloty — powiedział „Komsomolskiej Prawdzie”, rosyjski wiceminister przemysłu i handlu, Oleg Boczarow. Tę wypowiedź wyemitował także kanał telewizyjny Telegramu — „Awiatorszczyna”.

— Mamy takie plany, żeby razem z naszym ministerstwem przygotować i certyfikować pilotów jako uniwersalnych specjalistów od lotnictwa. Tak, aby byli w stanie po dolocie w jakieś miejsce dokonać drobiazgowego przeglądu maszyny, którą doprowadzili, a jeśli niezbędne są jakieś naprawy, to żeby je wykonywali — opowiadał o swoim pomyśle Boczarow. Minister wyjaśnił później, że chodzi mu przede wszystkim o pilotach wykonujących połączenia regionalne, z mniejszych lotnisk i latających na niewielkie odległości. Miałoby dotyczyć na przykład takich samolotów, jak dwusilnikowy śmigłowy Baikal Antonow An-2 i że chodzi o wymiany modułów, a nie skomplikowane naprawy, chociaż musieliby na przykład zmieniać konfiguracje kabin. Pomysły ministra spotkały się z krytyką rosyjskich mediów. Także dlatego, że Baikala jeszcze nie ma na rynku i żadna linia nie operuje takimi maszynami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego