Jesień ma przynieść długo wyczekiwane ożywienie inwestycji w infrastrukturze. Jeszcze we wrześniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zacznie finalizować postępowania przetargowe na łączną wartość 4,1 mld zł. Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) chcą do końca roku uruchomić przetargi na 6,5 mld zł.
Według Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, inwestycyjna ofensywa jest już faktem. – Na tym etapie nie jest to może jeszcze zauważalne w przestrzeni, bo chodzi też o przygotowanie kolejnych zadań – mówił w piątek na zorganizowanej przez resort konferencji.
Przyśpieszenie po wyhamowaniu
W tym miesiącu rozpocznie się ostatni etap przetargów na budowę dziewięciu fragmentów szybkich dróg. Dwa postępowania będą dotyczyć odcinka autostrady A2 od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Trzy przetargi obejmą odcinek drogi ekspresowej S7 Warszawa – obwodnica Grójca, a kolejne dwa – warszawski fragment S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska. Zaplanowano także przetarg na odcinek trasy S1 Pyrzowice – Podwarpie i dwa przetargi dla odcinka S3/A6 węzeł Kijewo – węzeł Rzęśnica. Kolejne postępowania wybiorą wykonawców dla odcinka S10 w miejscowościach Kobylanka, Morzyczyn i Zieleniewo, dla drogi krajowej nr 15 w Nowym Mieście Lubawskim i drogi 15/25 w Inowrocławiu, a także dla budowy wiaduktu w Legionowie.
GDDKiA ogłosi nowe przetargi po wyhamowaniu, jakie nastąpiło w pierwszej połowie tego roku. – To trwa zbyt długo – ostrzegała w lipcu Elżbieta Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Firmy były zaniepokojone nie tylko brakiem nowych postępowań, ale także możliwością późniejszego skumulowania się zleceń i wynikającej z tego perspektywą wojny cenowej. Obecne deklaracje Ministerstwa Infrastruktury mają uspokoić nastroje w branży. – Nie zmarnowaliśmy przerwy w ogłaszaniu nowych przetargów – zaznaczył w piątek Jacek Bojarowicz, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA przygotowała zmiany w warunkach przetargowych i wymogach stawianych potencjalnym wykonawcom. Są one efektem rozmów z przedstawicielami wykonawców, domagających się równych praw dla obu stron kontraktu oraz odejścia od stosowania w umowach niekorzystnych dla firm praktyk.
Według Jerzego Szmita, wiceministra infrastruktury, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych 2014–2023 budowane są już 63 odcinki dróg o łącznej długości prawie 880 kilometrów, a 30 odcinków liczących 449 km jest projektowanych w ramach umów projektuj i buduj. Na kolejne 63 odcinki o długości 759 km uruchomiono przetargi. Łączna wartość podpisanych kontraktów z nowej perspektywy wynosi 80,8 mld zł.