Akira Kurosawa – ojciec Lorda Vadera

Bez niego nie przetrwałyby filmy samurajskie, a George Lucas nie nakręciłby słynnych „Gwiezdnych wojen”

Publikacja: 02.09.2010 18:24

Akira Kurosawa – ojciec Lorda Vadera

Foto: Kobal Collection/afp

Jego „Rashomon” z 1950 roku stał się sensacją festiwalu filmowego w Wenecji. Opowieść o różnych wersjach tych samych wydarzeń – gwałtu na kobiecie i morderstwa jej męża – zdobyła Złotego Lwa.

Dzięki Akirze Kurosawie świat zainteresował się Japonią, a przede wszystkim kinem z Kraju Kwitnącej Wiśni. Reżyser z wyczuciem łączył rodzimą tradycję z wpływami sztuki europejskiej. Jego filmy nawiązywały m.in. do twórczości Szekspira i Dostojewskiego, stając się uniwersalnymi opowieściami o moralności, namiętnościach i władzy.

Po pierwszych sukcesach artystycznych – m.in. dramat gangsterski „Pijany anioł” (1948) i właśnie „Rashomon” – postanowił uratować od zapomnienia kino samurajskie. Filmy tego nurtu były bardzo popularne przed II wojną światową. Ale po klęsce cesarstwa generał Douglas McArthur, zarządzający amerykańską okupacją Japonii, nakazał zniszczenie wszelkich śladów po dawnym militarystycznym reżimie. Ofiarą czystki padły także obrazy o japońskich wojownikach.

Kurosawa, sam wywodzący się z feudalnego rodu, początkowo chciał nakręcić opowieść o jednym dniu z życia samuraja, który popełnia rytualne samobójstwo. Ostatecznie widzowie zobaczyli nie jednego, ale aż „Siedmiu samurajów” (1954) – kapitalne połączenie sensacyjnej intrygi, dramatu i historycznego fresku z pietyzmem odtwarzającego detale i klimat epoki. Arcydzieło to, podobnie jak „Straż przyboczna” (1961), zainspirowało wiele hollywoodzkich filmów – od „Siedmiu wspaniałych” po „Parszywą dwunastkę”.

Szkoda, że TVP Kultura nie przypomni ani „Siedmiu samurajów” ani „Straży przybocznej”. Pokaże za to „Ukrytą fortecę” (1958), która także ma ogromne znaczenie dla popkultury. To z tego filmu postaci i intrygę zapożyczył George Lucas, pisząc pierwszą wersję scenariusza „Gwiezdnych wojen”. Oglądając rycerzy z zakonu Jedi oraz Lorda Vadera, gdy walczą na miecze świetlne, trudno nie odnieść wrażenia, że to kino samurajskie. Tyle że w kosmicznych dekoracjach.

Pijany anioł | Rashomon | Piętno śmierci | Ukryta forteca | TVP Kultura | 20.30 | PONIEDZIAŁEK | 20.15 | WTOREK, ŚRODA | 20.10 | CZWARTEK

Jego „Rashomon” z 1950 roku stał się sensacją festiwalu filmowego w Wenecji. Opowieść o różnych wersjach tych samych wydarzeń – gwałtu na kobiecie i morderstwa jej męża – zdobyła Złotego Lwa.

Dzięki Akirze Kurosawie świat zainteresował się Japonią, a przede wszystkim kinem z Kraju Kwitnącej Wiśni. Reżyser z wyczuciem łączył rodzimą tradycję z wpływami sztuki europejskiej. Jego filmy nawiązywały m.in. do twórczości Szekspira i Dostojewskiego, stając się uniwersalnymi opowieściami o moralności, namiętnościach i władzy.

Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów
Telewizja
Teatr Telewizji: Zgubny pęd za trendami
Telewizja
Polityka czy muzyka: Kombi Łosowskiego i Lombard w TV Republika, Martyniuk w Polsacie, Adams w Dwójce
Telewizja
Nie będzie „Sylwestra Marzeń”. Koniec koszmaru mieszkańców Zakopanego
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”