Teatralne przeboje w stolicy

30. Warszawskie Spotkania Teatralne - największy przegląd teatralny w kraju potrwa od 11 do 28 kwietnia. Organizatorzy pokażą hity dla dorosłych i dzieci. Gościem specjalnym będzie teatr z Wałbrzycha.

Publikacja: 16.03.2010 17:51

Isabelle Huppert w czasie próby do „Tramwaju”; reż. Krzysztof Warlikowski

Isabelle Huppert w czasie próby do „Tramwaju”; reż. Krzysztof Warlikowski

Foto: PASCAL VICTOR/ARTCOMART

— Po raz pierwszy w trzydziestoletniej historii Spotkań pomyśleliśmy o teatrze dla najmłodszych, czyli tych, którzy będą tworzyć i oglądać przedstawienia za kilka dekad — powiedział dyrektor Maciej Nowak. — Chcieliśmy też uhonorować scenę wałbrzyską, gdzie debiutowali Maja Kleczewska i Jan Klata. Wciąż dzieją się tam rzeczy ważne.

[srodtytul] Najlepsi w kraju [/srodtytul]

Impreza będzie okazją do zaprezentowania polskiej widowni dwóch przedstawień wyreżyserowanych przez wybitnych polskich twórców za granicą — „Tramwaju” Krzysztofa Warlikowskiego z paryskiego Odeonu z Isabelle Huppert i Andrzejem Chyrą (11-13.04 Teatr Polski), a także „Biesów” Andrzeja Wajdy z moskiewskiego Teatru Sowriemiennik (27-28.04 Teatr Polski). Wajda wrócił do powieści Dostojewskiego trzydzieści lat po słynnej realizacji w Starym Teatrze.

W nurcie głównym znajdą się „Trylogia” Jan Klaty z krakowskiego Starego Teatru, „Płatonów” Mai Kleczewskiej z bygdoskiego Teatru Polskiego. Wrocław pokaże „Kaspara” Barbary Wysockiej i „Akropolis. Rekonstrukcja” Michaela Marmarinosa ze Współczesnego, a także „Samsarę disco” Agnieszki Olsten z Polskiego.

Z Opola przyjedzie „Odyseja” Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru im. Kochanowskiego i „Iwona, księżniczka Burgunda” Mariána Pecko z Teatru Lalki i Aktora. Łódzką scenę reprezentuje „Nad” Waldemara Zawodzińskiego z Teatru im. Jaracza. Będzie można zobaczyć również „Panny z Wilka” Krzysztofa Rekowskiego (poznański Teatr Polski), „Szewców” Piotra Ratajczaka z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie i „Zwodnicę” Kuby Kowalskiego z gdańskiego Wybrzeża.

[srodtytul]Scena młodego widza [/srodtytul]

Drugim nurtem tegorocznej edycji jest monograficzny przegląd przedstawień Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu — Wałbrzych FEST. Złożą się nań „Niech żyje wojna” Moniki Strzępki, „Olga Tokarczuk z Wałbrzycha” Łukasza Chotkowskiego i Bartosza Frąckowiaka, „Opętani” Krzysztofa Garbaczewskiego i „Zemsta” Weroniki Szczawińskiej.

Po raz pierwszy odbędą się Małe Warszawskie Spotkania Teatralne, czyli przegląd najważniejszych polskich przedstawień dla dzieci, zrealizowanych w ostatnich sezonach.

Organizatorzy pokażą spektakle: „Dzień dobry, świnko” Ireneusza Maciejewskiego (Teatr Baj Pomorski, Toruń), „Jest królik na księżycu” Tanii Castaing, Francesca Bettiniego, Charlota Lemoine'a (Białostocki Teatr Lalek), „Król umiera” Francoisa Lazaro (Teatr Lalek Banialuka, Bielsko-Biała), „Pchłę Szachrajkę” Łukasza Gajdzisa (Teatr Polski, Bydgoszcz), „Pippi Pończoszankę” Konrada Dworakowskiego (Teatr Lalek Pleciuga, Szczecin), „W szufladzie” Honoraty Mierzejewskeiej-Mikloszy (Teatr Poddańczy, Białystok), „Zapach słoni po deszczu” (Teatr Figur, Kraków”).

13 tysięcy biletów trafi do sprzedaży 22 marca. Można je będzie kupić m. in. w Instytucie a także [link=http://www.warszawskie.org]www.warszawskie.org[/link], gdzie znajduje się również pełny program imprezy. Ceny od 30 do 280 zł. Najdroższe będą na „Tramwaj” Warlikowskiego (50-280 zł) i „Biesy” Wajdy (60-190 zł). Najtańsze będą karnety złożone z wejściówek na siedem spektakli z nurtu głównego — w cenie biletów ulgowych.

Organizatorami są Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Pomagają Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Dokładne informacje na [link=http://www.warszawskie.org]www.warszawskie.org[/link]

— Po raz pierwszy w trzydziestoletniej historii Spotkań pomyśleliśmy o teatrze dla najmłodszych, czyli tych, którzy będą tworzyć i oglądać przedstawienia za kilka dekad — powiedział dyrektor Maciej Nowak. — Chcieliśmy też uhonorować scenę wałbrzyską, gdzie debiutowali Maja Kleczewska i Jan Klata. Wciąż dzieją się tam rzeczy ważne.

[srodtytul] Najlepsi w kraju [/srodtytul]

Pozostało 89% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły